*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


طب ناب, افق خانواده شماره خبر: ٣٧٤٦٣٧ ٠٩:٠٤ - 1394/12/20   کلسترول  ارسال به دوست نسخه چاپي


کلسترول

با این سه ادویه کلسترول خود را کنترل کنید


همان‌طور که می‌دانید کلسترول بالا، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را در پی خواهد داشت. بر طبق گفته‌های معاون وزیر بهداشت، ۱۵ میلیون نفر در ایران کلسترول بالایی دارند. داشتن سبک زندگی سالم، فعالیت بدنی مناسب و یک رژیم غذایی خوب به شما کمک خواهد کرد که سطح کلسترول خون‌تان را کاهش دهید. علاوه بر این‌ها اضافه کردن برخی ادویه‌جات به برنامه‌ی غذایی‌ می‌تواند کلسترول خون را پایین بیاورد. البته با همه‌ی این‌ها، اگر شما کلسترول خون‌تان بالاست باید با پزشک برای درمان آن صحبت کنید. ...


همانطور که میدانید کلسترول بالا، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سکته را در پی خواهد داشت. بر طبق گفتههای معاون وزیر بهداشت، ۱۵ میلیون نفر در ایران کلسترول بالایی دارند. داشتن سبک زندگی سالم، فعالیت بدنی مناسب و یک رژیم غذایی خوب به شما کمک خواهد کرد که سطح کلسترول خونتان را کاهش دهید. علاوه بر اینها اضافه کردن برخی ادویهجات به برنامهی غذایی میتواند کلسترول خون را پایین بیاورد. البته با همهی اینها، اگر شما کلسترول خونتان بالاست باید با پزشک برای درمان آن صحبت کنید.

▪ سیر

سیر، این سبزی بدبو، به همان اندازه که توانایی آنتیاکسیدانی بالایی دارد، خواص آنتیبیوتیکی و ضد ویروسی و ضد قارچی فوقالعادهای نیز دارد. علاوه بر اینها سیر به خاطر کاهش کلسترول بد خون که LDL نامیده میشود نیز طرفداران زیادی برای خودش پیدا کرده است. بر طبق تحقیقی که در سایت Drugs چاپ شده است، سیر به کاهش کلسترول و تری گلیسرید که موجب ایجاد پلاک در رگهای خونی میشوند، کمک میکند و بدین ترتیب ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش میدهد. سیر همچنین فشارخون را نیز کاهش میدهد. اضافه کردن سیر به سوپها، سسها، سالادها، و دیگر غذاها یک راه ساده برای بهرهگیری از اثرات مفید این ادویه است.

▪ زنجبیل

بر طبق یافتههای مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، مطالعات اولیهی انجام شده بر روی زنجبیل نتایج امیدوارکنندهای داشته، که نشان میدهد زنجبیل موجب کاهش کلسترول و در نتیجه کاهش تشکیل پلاک در رگهای خونی میشود. این اثرات موجب کاهش آترواسکلروزیس، همان عامل ایجاد

بیماریهای قلبی و سکته میشود؛ اما برای اثبات این اثرات به مطالعات بیشتری نیاز است. زنجبیل نه تنها طعم خوبی به غذاهای گوشتی و نانها میدهد، بلکه طعم تند و خاصی نیز به چای و دیگر نوشیدنیها میدهد که بسیار دلپذیر است؛ مخصوصاً در روزهای سرد زمستان.

▪ زردچوبه

بر طبق یافتههای پزشکی، مطالعات اولیه بر روی حیوانات به اثرات مفید زردچوبه در پیشگیری از تشکیل پلاک در رگهای خونی، که آترواسکلروزیس نیز خوانده میشود، اشاره میکند. پایین آوردن کلسترول و جلوگیری از تشکیل پلاک یا همان گرفتگی عروق، خطر ابتلای شما به بیماریهای قلب را کاهش میدهد. این مطالعات حیوانی همچنین نشان میدهند که زردچوبه از تجمع پلاکها جلوگیری میکند؛ اما این اثرات زردچوبه و مقدار مورد نیاز برای داشتن چنین اثری در انسانها هنوز مشخص نشده است. زردچوبه دارای کورکومین است. کورکومین یک آنتیاکسیدان قوی است که با رادیکالهای آزاد و اثرات تخریب کننده و ویرانگر آنها بر روی بافتهای سلولی و پیری زودرس میجنگد. زردچوبه در کره و پنیرهای رنگی، ادویهی کاری هندی و همچنین در سس خردل نیز استفاده میشود.

▪ افزایش چربی خون چه خطراتی دارد؟

افزایش چربی خون با تجمع در دیواره رگها، تنگی آنها را به دنبال دارد و به همین دلیل باعث افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی، درد قفسه سینه و گرفتگی عروق میشود. درمان به موقع و مناسب افزایش چربی خون، نه تنها قادر است از تنگی عروق قلبی جلوگیری کند، بلکه میتواند از پیشرفت آن نیز جلوگیری کرده و حتی باعث بهبود آن شود.

▪ از چه سنی باید چربی خون را آزمایش کنید؟

به طور کلی، عموم افراد جامعه باید از سن 20سالگی نسبت به آزمایش چربی خون خود اقدام کنند. چنانچه سطح چربی خون شما طبیعی است، هر پنج سال یک بار (از سن 20 سالگی به بعد) و در صورت بالا بودن چربی خون، باید هر دو تا شش ماه، یک بار چربی خون خود را آزمایش کنید. به منظور حذف اثر چربی موجود در غذا، ضروری است آزمایش چربی خون پس از 12 تا 14 ساعت ناشتا بودن انجام شود. این کار دقت آزمایش را افزایش میدهد.

▪ چند توصیه برای مراقبت از چربی خون

هوشیار باشید که افراد لاغر هم به کلسترول بالا دچار میشوند. خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق و بروز حمله قلبی را میتوان با ایجاد تغییرات غذایی که موجب کاهش چربی خون میشود، کاهش داد. باید به دقت غذاهای روزانه خود را بررسی کنید. این کار را حتی زمانی که غذاهای بیرون از منزل را مصرف میکنید نیز انجام دهید. انتخاب غذاهای کمچربی به معنی خوردن تنها نان و آب نیست. شما میتوانید غذاهای متنوع و لذتبخشی میل کنید.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج