*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


طب ناب, افق خانواده شماره خبر: ٣٧٣٧٨٨ ١٧:٢٧ - 1394/12/03   بهبود گردش خون و تولید سلول خونیطب ناب 176 ارسال به دوست نسخه چاپي


بهبود گردش خون و تولید سلول خونیطب ناب 176

غذاهایی که موجب بهبود گردش خون و تولید سلول خونی می‌شوند


رژیم غذایی، نقش مهمی در تولید سلول‌های خونی بازی می‌کند. سلول‌های قرمز خون، به عنوان حامل‌های اکسیژن در بدن کار می‌کنند. به غیر از این، سلول‌‎های ما، راهی برای دریافت اکسیژن لازم، جهت بسیاری از فرایندهای بدن ندارند.

 

رژیم غذایی، نقش مهمی در تولید سلولهای خونی بازی میکند. سلولهای قرمز خون، به عنوان حاملهای اکسیژن در بدن کار میکنند. به غیر از این، سلولهای ما، راهی برای دریافت اکسیژن لازم، جهت بسیاری از فرایندهای بدن ندارند.

انواع مشخصی از غذاها میتوانند جریان خون را تحریک کنند. رژیمی سرشار از مواد مغذی لازم، با سلامت خون مرتبط است. اگر میخواهید به گونهای غذا بخورید تا گردش خون بهتری داشته باشید، فراموش نکنید که این غذاها را در رژیم روزانه خود قرار دهید:

▪ کرفس

کرفس یک منبع فوقالعاده برای آنتیاکسیدان و ویتامینهای لازم است. همچنین یک ادرارآور طبیعی است. این گیاه، حاوی ویتامینK، مادهی مغذی لازم، برای جریان خون بهتر است و از لخته شدن خون نیز جلوگیری میکند. اگرچه لخته شدن و عدم گردش خون در مهار خون، هنگام جراحت بسیار حیاتی است، ولی خون لخته شده درون سلولها، میتواند موجب سکته و حمله قلبی بشود. همچنین کرفس، الکترولیت از دست رفته را باز میگرداند در حالی که ضایعات را از داخل بافتها، دفع میکند.

▪ آجیل و مغزها

اکثر آجیلها و مغزها (بادام، گردو، کتان، چیا، و کدو تنبل ) سرشار از اسید چرب اُمگا۳ گیاهی هستند. این چربیهای لازم، مغز، دستگاه گوارشی و خون را سالم نگه میدارند. اسید چرب امگا۳ در حالی که میزان کلسترول بدن را کاهش میدهد، بدن را نیز در برابر التهابات محافظت میکند. زمانی که میزان کلسترول خون در سطح متوسطی باشد، شما کمتر مستعد افزایش بیماریهای قلبی- عروقی هستید.

▪ جو دو سر

جو دوسر سرشار از آنتیاکسیدان است. ترکیب کربوهیدراتها و مواد مغذی مهم، خون را سلامت نگه میدارد. حتی بهتر از آن، جو دوسر، حاوی ماده ضد التهاب است که خاصیت قلیایی خون را تقویت میکند. وقتی که خون اسیدی میشود، بدن مستعد گرفتن بیماریهای مزمن، از جمله سرطان، میشود. مطالعه نشان میدهد که سلولهای بدخیم، در محیط اسیدی فعال میشوند. با بالا رفتن مصرف جو دوسر، خون اکسیژندار میشود. سلولهای بدخیم، فوراً در محیط اکسیژندار میمیرند.

▪ مرکبات

ما اشاره کردهایم که چگونه خاصیت قلیایی، نقش مهمی در حفاظت بدن، در برابر بیماریهای مزمن ایفا میکند. لیموشیرین، لیموترش و گریپفروت تعدادی از میوههای قلیایی هستند. مرکبات نیز، مقدار شکرشان کم است و موجب بالا رفتن گلوکز خون نمیشوند. پرتقال، لیموشیرین و لیموترش، منبع ویتامین Cهستند. ویتامینC به عنوان یک آنتیاکسیدان عمل کرده، بدن را در برابر اضطراب اکسیژنه شدن، حفاظت میکند. سرانجام، مرکبات حاوی فیبر رژیمی هستند. این مواد غذایی، خون و قلب را نیز سالم نگه میدارند.

▪ گیاهان سبز برگدار

دلیل خوب دیگری برای خوردن گیاهان سبز برگدار، غنی بودن آنها از کلروفیل است. کلروفیل رنگدانهای است که به گیاهان رنگ درخشان سبز را میدهد. کلروفیل، کبد را سمزدایی میکند و خون را تصفیه میکند. همچنین به وسیلهی تقویت گردش خون، از اکسیژنه شدن جلوگیری میکند. گیاهان برگدار سبز، از ویتامینهای C و K غنی هستند و از لختهشدن خون جلوگیری میکنند.

▪ خیار

مشابه کرفس، خیار سموم را از خون خارج میکند و بدون هیچ خطری آنها را از بدن دفع میکند. همچنین خیار سرشار از پتاسیم، ویتامینC و فیبر است. تمام این مواد غذایی به تولید سلامتی سلولهای قرمز خون کمک میکنند. فیبر به طور خاص، میزان کلسترول خون را پایین میآورد، خطر بیماریهای قلبی- عروقی را کاهش میدهد.

▪ فلفل قرمز

فلفل قرمز، سرشار از ویتامینC است. در حقیقت، خوردن فلفل قرمز ، ۱۰۰ درصد ماده غذایی RDA را تأمین میکند. این گیاه هم سرشار از فیبر، فیتوکمیکال و آنتیاکسیدان است که گردش خون را تقویت میکند.

منبع: آشپزباشی


خروج