*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


طب ناب, افق خانواده شماره خبر: ٣٧٢١٤٨ ١١:٠١ - 1394/11/06   علائم کم‌خونیطب ناب  ارسال به دوست نسخه چاپي


علائم کم‌خونیطب ناب

علائم کم‌خونی و راه‌های درمان آن (قسمت سوم)


▪ عوامل افزایش دهنده‌ی جذب آهن و منابع غذایی آن ▪ توصیه‌های کلی زیر را به کار ببندید: ....

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 


عوامل افزایش دهندهی جذب آهن و منابع غذایی آن

۱. اسید سیتریک و اسید اسکوربیک یا ویتامین ث: در آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزیها، آب پرتقال، لیموشیرین، لیموترش، سیب و آناناس وجود دارد و میزان جذب آهن را در بدن افزایش میدهد.

۲. اسید مالیک و اسید تارتاریک: در هویج، سیبزمینی، چغندر، کدوتنبل،گوجه فرنگی، کلم پیچ و شلغم موجود است و سبب افزایش جذب آهن میشود.

۳ -محصولات تخمیری: مثل سس سویا نیز در این دسته از عوامل گنجانده میشود.

توصیههای کلی زیر را به کار ببندید:

۱. استفاده از غذاهایی که غنی از آهن است.

۲. استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین ث در هر وعده غذایی برای جذب بهتر آهن (مثل پرتقال، گریب فروت، گوجه فرنگی، کلم، توت فرنگی، فلفل سبز، لیموترش)

۳. گنجاندن گوشت قرمز، ماهی یا مرغ در برنامه غذایی.

۴. پرهیز از مصرف چای یا قهوه همراه یا بلافاصله بعد از غذا.

۵. برطرف کردن مشکلات گوارشی و یبوست.

۶. تصحیح عادتهای غذایی نادرست (مثل مصرف مواد غیرخوراکی مانند خاک، یخ) که خود از علایم کمخونی فقر آهن است.

۷. مشاوره با پزشک و متخصص تغذیه برای پیشگیری بهموقع یا بهبود کمخونی.

۸. استفاده از نانهایی که از خمیر ورآمده تهیه شده است.

۹. استفاده از خشکبار مثل توت خشک، برگهی آلو، انجیر خشک و کشمش که منابع خوبی از آهن است.

۱۰. استفاده از غلات و حبوبات جوانهزده.

۱۱. شستوشو و ضدعفونی کردن سبزیها.

۱۲. شستن کامل دستها با آب و صابون قبل از تهیه و مصرف غذا و پس از هر بار اجابت مزاج.

۱۳. مصرف روزانه یک قرص آهن از پایان ماه چهارم بارداری تا سه ماه پس از زایمان در زنان باردار.

۱۴. مصرف قطرهی آهن همزمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان ۲ سالگی در کودکان.


خروج