*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


آثار ماندگار شماره خبر: ٣٦٩٠٤١ ١٠:٠٩ - 1394/09/04    عقدالدرر فی اخبارالمنتظر آثار ماندگار شماره 440 ارسال به دوست نسخه چاپي


 عقدالدرر فی اخبارالمنتظر آثار ماندگار شماره 440

عقدالدرر فی اخبارالمنتظر


کتاب عقدالدرر فی اخبارالمنتظر توسط یوسف‌بن یحیی مقدسی شافعی سلمی به رشته تحریر درآمده است. او که در قرن هفتم می‌زیسته در این اثر پژوهشی روایی خود به موضوع مهدویت و امام منتظر و مسایل مربوط به آن وجود مبارک می‌پردازد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

 

کتاب عقدالدرر فی اخبارالمنتظر توسط یوسفبن یحیی مقدسی شافعی سلمی به رشته تحریر درآمده است. او که در قرن هفتم میزیسته در این اثر پژوهشی روایی خود به موضوع مهدویت و امام منتظر و مسایل مربوط به آن وجود مبارک میپردازد.

روش تألیف

مؤلف با ساماندهی اثر خود در دوازده باب تلاش میکند تا از طریق جمعآوری روایات اهل سنت به سؤالاتی در خصوص مهدویت پاسخ بگوید. سؤالاتی مانند خداوند آن حکومت جهانی را بهدست چه کسی محقق خواهد کرد؟ زمان تحقق این بشارت چه وقتی است؟ و آیا برای این وعده الهی نشانه و علائمی وجود دارد؟

نویسنده کتاب در باب اول خصوصیات شناسنامهای آنحضرت را برمیشمارد و معتقد است که مهدی موعود از نسل رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و نام و کنیهاش همانند نام و کنیه رسولالله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم میباشد. مؤلف در ابواب دیگر به ویژگیهای ذاتی و اخلاقی، کرمات و مقام و منزلت و جوانمردی ایشان و نیز فتوحات و شیوههای جهادی آنحضرت پرداخته است. مباحثی چون مدت حکومت و حیات ایشان، عدالتگستری ونوع سلوک آنحضرت با دیگران مسایل مطرح شده از سوی نویسنده است و در ابواب آخر از نشانهها و علائم پیش از ظهور و حوادث عصر ظهور سخن به میان آورده است.

انگیزه مؤلف

مؤلف عقدالدرر در مقدمه اثر خود، رواج فساد، زیاد شدن فتنهها و علنی شدن گناهان را از عوامل ترغیب در نوشتن عقدالدرر معرفی کرده و مینویسد که این ناهنجاریها به قدری اوج گرفته بود که دیگر معتقدین به آن امام همام بیصبرانه منتظر خروج و برپایی عدالت بودهاند.

از دیگر انگیزههای مؤلف که خود در مقدمه کتاب بدان تفوه نموده این است که خواسته با کتابت عقدالدرر دهان یاوهگویانی که به رد و تردید در اندیشه مهدویت میپرداختند، را ببندد و نظارت آنها را نقش بر آب نماید.

منابع

ایشان هر باب را با احادیث منقول در صحیح بخاری و صحیح مسلم آغاز میکند که از صحیح مسلم بیشتر استفاده شده است. در ادامه از منابعی چون مستدرک حاکم نیشابوری، مسند احمد، سنن ابیداود، ابنماجه، نسایی و ترمذی نقل اخبار میکند.

ایشان همچنین از کتب تفسیری از جمله تفسیر ابنجریر طبری، ابواسحاق ثعلبی و کتب ملاحم و فتن از جمله ابوعبدالله نعیمبن حماد مروزی، ابونعیم عبدالله اصفهانی و ابنمنادی و کتب تاریخ انبیا و کتب مسالک و ممالک از جمله فردا ذبه، ابنقتیبه دنیوری و ابوالعباس احمدبن یحیی در نگارش اثر خود استفاده کرده است.

روش مؤلف در نقل احادیث، حذف سلسله سند روایات میباشد و از آوردن هرگونه توضیح و تعلیل از جانب خود، امتناع نموده است.

نسخههای عقدالدرر و چاپ

نسخههایی از این اثر قویم در کتابخانههای دنیا موجود است که یکی بدون ذکر نام کاتب در سال 953ق کتابت گشته و در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری میشود. نسخه دیگری نیز در دمشق سوریه موجود است که زمان کتابت آن سال 1066ق و به دست خلیل محمدبن احمد تلوایی میباشد. همچنین نسخهای از عقدالدرر در کتابخانه معروف آیةاللهالعظمی مرعشی وجود دارد. اخیراً انتشارات مسجد مقدس جمکران موفق به چاپ و نشر این کتاب گردیده که با تحقیق حجةالاسلام والمسلمین نظریمنفرد میباشد.

تنظیم: علیاکبر بخشی


خروج