*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


آثار ماندگار شماره خبر: ٣٥٦٠١٠ ١٢:٠٥ - 1393/09/27   آثار ماندگار شماره 405 ارسال به دوست نسخه چاپي


آثار ماندگار شماره 405

الجعفریات از ابوعلی محمدبن اشعث کوفی


ابوعلی محمدبن اشعث کوفی، یکی از محدثین مکتب امامیه در قرن چهارم است که به سال 313ه.ق در کوفه دیده به جهان گشود. و در نوجوانی به مصر سفر کرد و در آن‌جا به محفل علمی موسی‌بن اسماعیل‌بن موسی‌بن جعفر(ع) راه یافت و از علم وافر آن‌جناب بهره‌مند شد.

ابوعلی محمدبن اشعث کوفی، یکی از محدثین مکتب امامیه در قرن چهارم است که به سال 313ه.ق در کوفه دیده به جهان گشود. و در نوجوانی به مصر سفر کرد و در آنجا به محفل علمی موسیبن اسماعیلبن موسیبن جعفر(ع) راه یافت و از علم وافر آنجناب بهرهمند شد.

علامه حلی، در کتاب خلاصه و نجاشی در کتاب رجال خود، در تجلیل و تمجید ابوعلی محمد راوی عظیمالقدر میگویند: «محمدبن اشعث اهل کوفه و شخصیتی مورد اطمینان میباشد...»

ابوعلی، شاگردان بسیاری نظیر ابومحمد سهلبن احمدبن عبداللهبن سهل دیباجی، ابوالفضل شیبانی، ابوالحسن علیبن جعفربن حماد و دیگران را تربیت نموده است.

الجعفریات

عمدهترین اثر قلمی ابوعلی محمدبن اشعث کوفی، کتاب روایی «الجعفریات» است که حاوی مجموعه روایاتی است که نویسندهاش از موسیبن اسماعیلبن موسیبن جعفر(ع) او هم از اجداد طاهرینش روایت میکند.

این کتاب همچنین شامل یک دسته روایات از طرقی غیر از موسیبن اسماعیل و یکسری روایات از طریق اهلسنت است.

با عنایت به اینکه اکثر روایات این کتاب به کشاف حقایق امام جعفرصادق(ع) برمیگردد، به جعفریات موسوم شده و نیز به سبب آنکه راوی آن، محمدبن اشعث است، به اشعثیات نیز نام گرفته است.

«جعفریات» بعدها بهعنوان یکی از اصول چهارصدگانه و معتبر شیعه تلقی شد.

نظر علما نسبت به جعفریات

علامه مجلسی(ره) در توصیف «الجعفریات» میگوید: «این کتاب، میان خاصه و عامه مشهور است و اکثر روایات «کتاب نوادر راوندی» از این کتاب گرفته شده است. شیخ صدوق نیز برخی از روایات این کتاب را از طریق دیگری نقل میکند. در برخی کتب رجالی طرق دیگری نیز برای این کتاب نقل شده است که ما در آخر کتاب بحارالانوار به آن اشاره خواهیم کرد.»

علامه در کتاب رجالیاش و شیخ آقابزرگ تهرانی در الذریعه، این کتاب را دارای هزار حدیث با یک سند دانستهاند و آنهم سند موسیبن اسماعیلبن موسیبن جعفر(ع) میباشد. ناگفته نماند که «الجعفریات» دارای 1651 حدیث است که روایاتی از طرق دیگر شیعه و نیز روایاتی از طریق اهلسنت نیز نقل شده است.

در روایات این کتاب به مباحث فقهی متنوعی پرداخته شده که موضوعاتی چون طهارت، صلاة، زکات، صوم، حج، جهاد، نکاح، حدود از جمله آن است.

شیخ آقابزرگ درباره این کتاب میفرماید: «علامه مجلسی و شیخ حر عاملی با وجود جستوجوی فراوان، بر نسخه این کتاب دست نیافتند و خداوند آنرا برای محدث نوری صاحب مستدرکالوسایل ذخیره نمود و بر ایشان منت نهاده و نسخهای از این کتاب را در ضمن مجموعهای در اختیار وی قرار داد و مصادری دیگر که معتبر و صحیح میباشند نیز برای ایشان نسبت به این کتاب مهیا ساخت. از این جهت محدث نوری در خاتمه کتاب مستدرک، این کتاب را قبل از دیگر کتابها مطرح میکند و در متن مستدرک نیز روایات این کتاب را قبل از دیگر روایات نقل میکند. به برکت این کتاب و کتابهای معتبر دیگر کتاب مستدرک به درجهای از اهمیت نائل آمده است که مراجعه به آن بر هر مجتهدی لازم است.»

علامه باقر شریفالقرشی از علمای معاصر میگوید: «فقیه بزرگوار آیةالله سیدابوالحسن اصفهانی بر کتاب جعفریات بسیار اعتماد میکردند.»

علامه حلی و این کتاب

علامه حلی، نام این کتاب را در فهرست کتابهایی آمده است که اجازه روایت آنرا به خاندان «بنیزهره» در اجازه بزرگ و مشهور خود داده است.

وضعیت نشر

این کتاب، نخستین بار بهدستور آیةاللهالعظمی بروجردی در قم به چاپ رسید و سپس برای بار دوم توسط مکتبة نینوی الحدیثة در تهران به قطع وزیری به زیور طبع آراسته و منتشر شده است.

منبع: کتابشناسی تفصیلی مذاهب اسلامی

تنظیم مجدد: علیاکبر بخشی


خروج