*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


آثار ماندگار شماره خبر: ٣١٥١٧٩ ١٤:٤٩ - 1391/12/21   آثار ماندگار شماره 360 ارسال به دوست نسخه چاپي


آثار ماندگار شماره 360

الرسالة‌الموضحه


مظفر‌بن جعفر‌بن حسين (حسن) کوفي بغدادي، از علماي شيعه در قرن چهارم هجري است. نام جد مؤلف به اختلاف، حسين و حسن ضبط شده است. سال وفات و محل زندگى مظفر‌بن جعفر، معلوم نيست. از وي نامي در کتب رجالي نيامده است. سيدعبدالکريم‌بن طاوس اولين کسي است که از کتاب رسالة‌الموضحه وي در کتاب‌اليقين نقل کرده است. از مشايخ وي در کتاب مي‌توان ابوجعفر محمد‌بن جرير، اسحاق‌بن ...

الرسالةالموضحه   

از مظفربن جعفربن حسين (از علماي قرن چهارم)

مظفربن جعفربن حسين (حسن) کوفي بغدادي، از علماي شيعه در قرن چهارم هجري است. نام جد مؤلف به اختلاف، حسين و حسن ضبط شده است. سال وفات و محل زندگى مظفربن جعفر، معلوم نيست.

از وي نامي در کتب رجالي نيامده است. سيدعبدالکريمبن طاوس اولين کسي است که از کتاب رسالةالموضحه وي در کتاباليقين نقل کرده است.

از مشايخ وي در کتاب ميتوان ابوجعفر محمدبن جرير، اسحاقبن محمد غزال کوفي، ابنعقده کوفي، محمدبن احمد کاتب، محمدبن علي کاتب قناتي، محمدبن همام اسکافي، عليبن حسين مسعودي، محمدبن جعفر بطه، ابومحمد هارونبن محمد تلعکبري، ابومفضل شيباني، و ابونصر ليثبن محمدبن نصر را نام برد.

الرسالةالموضحه

رسالةالموضحه يکي از کتابهاي مناقبي است که در کنج کتابخانهها، جا خوش کرده و از ديدرس پژوهشگران به دور مانده بود. سيد عبدالکريمبن طاوس حسني نويسنده کتاباليقين بيشترين نقل را از اين کتاب دارد که ظاهراً به نسخه دستنويس مؤلف دست يافته بوده است. علامه مجلسي هم به روايت از اليقين از مظفربن جعفر ميپردازد. نسخه خطي اين کتاب نيز منحصر به فرد بوده است. تنها يک نسخه از آن در کتابخانه کاشفالغطا بوده که بهتازگي لباس طبع پوشيده است.

نويسنده در مقدمه بعد از نقل دو آيه قرآن و حديث ثقلين بيان ميکند که مسلمانان پس از رحلت رسولخداصل الله و علیه و آلهبه دو فرقه بزرگ تقسيم شدند: فرقهاي که رسول خدا آنها را در دوران حيات خود شيعه ناميد و فرقهاي که خود را سنت ناميدند. شيعه به اميرالمؤمنين عليبن ابيطالب، حسن و حسين ميل پيدا کرد که اهلبيت نبي(علیهم السلام) بودند و خداوند در قرآن آنها را به طهارت وصف کرده بود: «انما يريدالله ليذهب عنکمالرجس أهلالبيت و يطهرکم تطهيراً» و به دوستي آنان تشويق کرده بود در سخن خود: «قل لاأسئلکم عليه أجراً إلاالمودة فيالقربي». و نيز فرموده بود که خلافت براي رسولصل الله و علیه و آلهخدا و امامت امتش بعد از ايشان، براي با فضيلتترين فرد اهلبيت نبوت است تا روز قيامت. به همان وجهي که نص بر اميرالمؤمنينعلیه السلام آمد. و با امر و وحي خدا اين راه مشخص گرديد.

اهلسنت ابوبکر، عمر، عثمان، معاويه و امراي بعد از وي را براي خلافت مسلمين برگزيدند و.... هر کدام از اين دو فرقه براي انتخابهاي خود به دلايلي احتجاج ميکنند. من برخي از احتجاجها و سخن هر دو را نقل ميکنم تا مستبصر به حق از باطل و حزبش شناخته شود.

وي پساز آن، به بيان شيوه پسنديده شيعه در طي طريق نبوت و امامت ميپردازد و ميگويد که عقل بر آن صحه مينهد.

کتاب با وصف رسولخداصل الله و علیه و آلهو بيان عظمت حضرتش آغاز ميشود و با روايتي از ابوالمفضل شيباني از عبدالعظيم حسني از امام رضاعلیه السلام ادامه مييابد. احاديثي همچون روايات ذر و اشاره به پيمان ولايت در آن عالم، ملاقات جابر با امام حسن و امام حسين و احترام و ارادت بيش از اندازه به آن دو و نقل جابر روايتي در فضيلت و مکانت اهلبيت(علیهم السلام) در نزد خدا؛ مکالمه و نظر عمربن خطاب درباره حجرالاسود؛ سخن رسولخدا به حضرت فاطمهسلام الله علیها در وصف اميرالمؤمنينعلیه السلام هنگام ازدواجش؛ خبر رسولخداصل الله و علیه و آلهبه اميرالمؤمنينعلیه السلام که از ذريهاش يکي خواهد بود که خدا بدو زمين را از عدل و داد پر کند...؛ حديث غدير؛ اختصاصات اميرالمؤمنين عليعلیه السلام و ... در کتاب با اسانيد کامل خودنمايي ميکنند.

مظفربن جعفر پس از نقل روايات بسيار در فضيلت و منقبت اميرالمؤمنين و اهلبيت(علیهم السلام) فرياد بر ميآورد که اي اهل سنت، ما پاسخ شما را در معارضه با خود شنيديم و مخالفت شما را با خود ديديم؛ احتجاجات شما بر ما، خود دليل فساد آنهاست. آنگاه به بيان مطلبي ميآغازد که بوي مناظره دارد و از علماي اهلسنت پاسخ ميطلبد. در ادامه اين سخن به ذکر رواياتي ميپردازد که در آنها اميرالمؤمنينعلیه السلام با خليفه اول و دوم مقايسه شده و فضيلت آن حضرت کاملاً آشکار است.

به هنگام نقل حديث غدير، سؤالها و سخنان اهلسنت را با عبارت «قد قلت»، بيان و پاسخ ميدهد.

شيوه وي در نقد سخنان اهلسنت، استناد به روايات علماي اهلسنت است.

چاپ رسالةالموضحه

تنها چاپ از اين کتاب به تحقيق دکتر ثامر کاظمالخفاجي انجام شده (کتابخانه آيةاللهالعظمي مرعشي نجفي، 1432ق) است.

وي آن را از روي نسخه منحصربهفرد (کتابت 652، نظاميه بغداد) تحقيق کرده است. پاورقيهاي بيشمار محقق، کتاب را تحتالشعاع قرار داده است. زحمات بيش از اندازه آقاي خفاجي در لابلاي صفحه آرايي نامناسب کتاب پنهان مانده است. کتاب داراي فهارس فني (آيات قرآني، احاديث نبوي، اعلام و مصادر ومنابع) است، اما جاي دو فهرست راهگشا (فهرست مطالب کتاب، و فهرست نوشتههاي محقق در پاورقي) در اين چاپ خالي است.

تنظيم: عباسعلي مردي


خروج