*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > فرزانگان 


فرزانگان, فرزانگان شماره خبر: ٤١٣٣٠١ ١٣:٥٩ - 1399/04/14   آیت‌الله صادق  احسان بخشفرزانگان شماره 627 ارسال به دوست نسخه چاپي


آیت‌الله صادق  احسان بخشفرزانگان شماره 627

آیت‌الله صادق احسان بخش


تولد و تحصیل مجاهد خستگی‌ناپذیر و روحانی آگاه آیت‌الله صادق احسان‌بخش از عالمان مبارز و باشهامت استان گیلان بود که در سال 1309 شمسی در یکی از روستاهای اطراف رشت و در خانواده‌ای کشاورز و متدین و علاقه‌مند به روحانیت متولد شد. قرآن و خواندن و نوشتن و نیز علوم کلاسیک جدید را در زادگاهش فرا گرفت و در سال 1324 شمسی به توصیه پدر وارد حوزه علمیه رشت گردید و به‌مدت سه سال مقدمات و مقداری از سطح را در نزد استادان مبرّز آن دیار فرا گرفت...

 

 

 ورود به قم

آیتالله احسانبخش، جهت ادامه تحصیل و تکمیل معلومات به حوزه علمیه قم رفت و سطوح متوسطه و عالیه را نزد اساتید برجسته و نامداری چون حضرات آیات: شهید محمد صدوقی، محمد لاکانی، سیدعبدالوهاب بتولی، سیدشهابالدین مرعشی، حسینعلی منتظری، سیدرضا صدر، محمد مجاهدی، محمد فکور، میرزا ابوالفضل زاهدی قمی، عبدالحسین فقیهی رشتی، سیدمحمدباقر سلطانی و شیخ مهدی مازندرانی فرا گرفت و با کسب موفقیت در امتحانات سطوح، وارد درس خارج فقه و اصول آیات عظام

سیدحسین طباطبایی بروجردی، سیدمرتضی مرتضوی لنگرودی و سیدروحالله موسوی خمینی شد.

ایشان همزمان، علوم عقلی و تفسیری را از محضر علامه طباطبایی صاحب المیزان فرا گرفت و خود نیز سطوح پایینتر را تدریس میکرد.

 

 علوم دانشگاهی

آیتالله احسانبخش از جمله فضلای حوزه علمیه بود که علاوه بر تکمیل معلومات حوزوی، برای فراگیری علوم دانشگاهی وارد دانشگاه تهران گردید و موفق به اخذ سه لیسانس در رشتههای منقول، روانشناسی و قضا گردید. او همچنین از معدود افرادی بود که بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی جذب دوایر دولتی نشد. وی درباره عدم جذب در ادارات دولتی مینویسد: من در سال 1334ش درحالیکه بیش از 25سال نداشتم، دارای تحصیلات جامع حوزوی و دانشگاهی بودم. پس از فراغت از دانشکده، باز چون گذشته در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل شدم و از استخدام در دستگاههای دولتی منصرف شدم؛ چون استخدام در دوایر دولتی را تکیه به ظالم میدانستم. روزی از آیتاللهالعظمی اراکی از استخدام شدن در ادارات دولتی پرسیدم که فرمودند: در فرهنگ مانعی نمیبینم؛ چون ما فرهنگ را رها کردیم و دیگران با اشغال کردن، پای ما را از آموزش و پرورش دور کردند و آوردند بر سر نسل ما، آنچه آوردند.

 

 هجرت به رشت

آیتالله احسانبخش درباره علت هجرتش به رشت مینویسد: یک روز وقتی از درس امام برگشته بودم، مرحوم آیتالله سیدمحمود ضیابری از علمای بزرگ و ذینفوذ رشت را دیدم. ایشان از من پرسید: تا کی میخواهی در قم بمانی و آب و هوای حوزه را بخوری؟ خسته نشدهای؟ آخر تو هم نسبت به جوانهای این مملکت دینی داری و چه بهتر حالا دینت را نسبت به آنان ادا کنی! تو شرعاً مسئولی! قدری تکان بخور و به خود آی! بعد قول داد که اگر بیایی با همه توان از تو حمایت میکنم. سخنان گرم آن عالم ربانی به دلم نشست و به خود آمدم، قدری فکر کردم و دیدم که ما نباید فقط شهریه بگیریم و عمر تلف کنیم. انتظارات و توقعات ایشان بهجاست. پیشنهاد ایشان را پذیرفتم و در سال 1340ش به رشت رفتم.

 

 فعالیتهای فرهنگی اجتماعی

ایشان بعد از ورود به رشت در مدارس دینی مشغول تدریس گردید و بهدستور آیتالله ضیابری در مسجد چینیچیان از مساجد رشت به اقامه جماعت پرداخت. او در سال 1340 مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دینودانش را با حمایت آیتالله ضیابری در شهر رشت تأسیس کرد. از آنجایی که سبک آموزشی این مدارس کاملاً دینی بود و با برنامههای سایر مدارس رژیم، تفاوت فاحش داشت، با استقبال شدید مردم متدین رشت روبهرو شد. در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی هیئت عزاداری با دستجات منظم و باشکوهی از این مدارس، وارد شهر رشت میشدند. استقبال پرشور جوانان و مردم از آن بهقدری تأثیرگذار بود که بارها شهربانی و ساواک میخواستند، جلوی آن را بگیرند؛ اما چون فراگیر شده بود، نمیتوانستند کاری انجام دهند. اشعار انقلابی این هیئت در بیداری نسل جوان و مردم شهر رشت بسیار مؤثر واقع گردید، از جمله اشعار آنها این است:

تاج و تختت را یزیدا واژگون خواهیم کرد

کاخ تو ویران چون کاخ بیستون خواهیم کرد

شاه میباشی که دنیا شد به کامت ای یزید! در همین دنیا ترا پست و زبون خواهیم کرد.

وی در بخش عمرانی و سازندگی خدمات فراوانی را در سطح استان گیلان همانند احداث پل، درمانگاه، مدرسه، حوزه علمیه و مسجد انجام داد که مهمترین آن احداث مسجد امام خمینی قدس سره (مصلای نماز جمعه) میباشد که یکی از بزرگترین مصلاهای جمعه کشور است و دارای موقوفات فراوان میباشد.

 

 آثار علمی

مرحوم احسانبخش با وجود مسئولیتهای گوناگون در استان گیلان، روزانه تعهد داشت که پنج ساعت مطالعه کند. حاصل مطالعات وی، تألیفات ارزشمندی است که از خود به یادگار گذاشت که عبارتند از : خوارج و علل پیدایش آن (3جلد)، سیگفتار (2جلد)، نقش دین در خانواده (2جلد)، تفسیر سورههای قیامت، نحل، احزاب، یوسف، فرقان، مریم، شعرا، نمل، یس، کهف، عنکبوت، مرسلات، خاطرات صادق، دانشوران و دولتمردان گیل و دیلم، دین از دیدگاه قرآن و سنت و رجال اخلاق، شرح حال شاگردان گیلانی شیخ مرتضی انصاری، گورباچف در سنگلاخ و آثارالصادقین (35جلد) میباشد. این مجموعه حدیثی، از مهمترین و معروفترین کتاب وی و بهصورت موضوعی و الفبایی است که دربردارنده تمام احادیث و روایات حضرات معصومین علیهم السلام و همراه با ترجمه فارسی و اعرابگذاری میباشد و در سال 1372ش به چاپ رسیده است. آثارالصادقین بعد از چاپ مورد توجه و عنایت بزرگان و علما و محققان صاحبنظر قرار گرفت.

 

 مسئولیتها

از جمله مسئولیتهای ایشان پس از انقلاب، ریاست کمیتههای انقلاب اسلامی در استان گیلان، نماینده امام در استان گیلان و امامجمعه رشت از سال 1359ش با حکم امام راحل، مسئول رسیدگی به سفارتخانههای ایران در پاکستان، هندوستان و بنگال و نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره اول از استان گیلان است.

 

 ترور نافرجام

آیتالله احسانبخش در پاکسازی استان گیلان از وجود عناصر ضدانقلاب و منافقین، نقش فعال و بهسزایی داشت. آنان بهخوبی واقف بودند که نبض حرکت انقلاب در خطه گیلان منوط به وجود ایشان است ولذا در صدد انتقامجویی برآمدند و در 26 فروردین 1361ش ایشان را در مسجد کاسهفروشان ترور کردند که هرچند موفق نشدند؛ ولی ایشان مفتخر به جانبازی 70درصدی شد و در اثر عوارض ناشی از همین ترور، به شهادت نائل آمد.

 

 حضور در دفاع مقدس

آیتالله احسانبخش در ایام دفاع مقدس با وجود ناتوانی جسمی که داشت، محور حرکت مردمی در استان گیلان بود. به جرأت میتوان گفت که هیچ عملیاتی در طول هشت سال جنگ تحمیلی انجام نگرفت، مگر اینکه وی در آن حضور جدی داشت. او حتی در برخی از مواقع در خط مقدم جبهه به دیدن رزمندگان اسلام میرفت و به آنان روحیه میداد. همچنین نقش ایشان در بسیج و جمعآوری کمکهای مردمی در پشت جبهه بسیار چشمگیر بود. مردم قهرمان استان گیلان هیچگاه کاروانهای بزرگ (500، 700، 1000، 1250، 1500دستگاهی) کامیونهای کمکهای مردمی استان گیلان به جبهههای جنگ را از یاد نخواهند برد که از ابتکارات آیتالله احسانبخش بود.

 

 رحلت

این عالم مجاهد در شب 14 خرداد 1380ش به ملکوت اعلی پیوست. پیکر پاکش پس از تشییع کمنظیر مردم متدین رشت و اقامه نماز توسط آیتالله محمدی گیلانی در مصلای جمعه مدفون گردید. در پی رحلت ایشان مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر، سران قوا و شخصیتهای لشکری و کشوری پیامهای تسلیتی ارسال کردند.

تهیه و تنظیم: محمدتقی ادهمنژاد/ منبع: گلشن ابرار ج14، ص627،

دانشوران گیل و دیلم ص105، خاطرات صادق صفحات مختلف


خروج




چهارشنبه ٢٢ مرداد ١٣٩٩
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام