*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > فرزانگان 


فرزانگان شماره خبر: ٣٩١٧٠٠ ١٤:٥٤ - 1396/03/03   مفید نیشابوری فرزانگان شماره 510 ارسال به دوست نسخه چاپي


مفید نیشابوری فرزانگان شماره 510

مفید نیشابوری


مفید نیشابوری ساکن ری و مرجع علمای امامیه این منطقه و عموی پدر شیخ ابوالفتوح رازی بود. این عالم جلیل‌القدر در حدیث، کلام، رجال، فقه، تفسیر مهارت داشته است. او برای شنیدن حدیث مسافرت‌های بسیاری کرد و احادیث بسیاری شنید و از مشایخ روایی بزرگانی چون شیخ ابوالفتوح رازی، سیدمرتضی و سیدمجتبی حسینی، عمربن ابراهیم زیدی و احمدبن عبدالوهاب صیرفی به شمار می‌رفت. ایشان حافظ صدهزار حدیث بود و علاوه بر حفظ انبوه روایات، احاطه به احادیث صحیح و سقیم و آشنایی کامل با طبقات مشایخ و رجال حدیث داشت. ...

 

 

 

ولادت: نامعلوم

وفات: 445

مدفن: شهرری

اساتید: سیدمرتضی، سیدرضی، شیخ طوسی، سلار دیلمی و... .

آثار علمی: الامالی، عیونالاخبار و... .

خاندان اصیل:

شیخ جلیلالقدر ابومحمد عبدالرحمانبن احمدبن حسین خزاعی رازی قدس‌سره معروف به مفید نیشابوری از فقیهان، محدثان، متکلمان نامدار و بلند آوازه قرن پنجم هجری است که نسب و ریشه این دانشمند برجسته به خاندان خزاعی که از قبایل مهم و تأثیرگذار در تحولات صدر اسلام بودند، میرسد. این خاندان که از قبایل عرب ساکن در نواحی مکه به شمار میآیند، بنابه دلایل نامعلوم به ایران آمدند و در مناطقی چون سبزوار، نیشابور و ری ساکن شدند. شیخ عبدالرحمان بهعلت سکونت مؤثرش در ری به رازی شهرت یافت و نام و آثار و خدمات این دانشمند برجسته، به علت تبحر و احاطه بر دانشهای گوناگون در کتب رجالی به ثبت رسیده است. از تاریخ و محل تولد این فقیه و محدث بزرگوار اطلاعی در دست نیست.

اساتید:

از جمله فرزانگان و ستارگانی که در محضرش زانو زدند و از انفاس پاک و مکتب پربار فقهی، حدیثی، کلامی و روح بلندش بهرهها بردند و از دست مبارکش اجازهنامه اجتهاد و نقل حدیث دریافت داشتند، میتوان این بزرگان را نام برد:

سیدمرتضی علمالهدی، سیدرضی، سلار دیلمی، شیخ طوسی و ابن براج قدس‌سرهم .

محفل علم و تدریس

مفید نیشابوری، بعد از سالیان متمادی کسب علم و فیض از محضر اساتید معروف در بغداد و نیل به اهداف عالیه علمی، به ایران مهاجرت کرد. ابتدا مدتی از عمرش را در نیشابور گذراند و به تدریس و پرتوافشانی علمی اشتغال ورزید و آنگاه به ری که در آن زمان از مراکز مهم علمی ایران به شمار میرفت هجرت نمود و در آن شهر رحل اقامت افکند. این فقیه نامدار از آنجایی که از موقعیت علمی والایی برخوردار بود و در رشتههای مختلف علوم اسلامی تبحر و تخصص داشت، مورد توجه دانشمندان و عالمان دینی قرار گرفت و اندک زمانی کوتاه زعامت علمی و دینی به ایشان محول شد و از مقام و منزلت خاصی برخوردار گردید. او صاحب کرسی تدریس عظیمی بود و سالها به تدریس پرداخت و شاگردان فراوانی را در مکتب علمی خویش تربیت کرد و از آنجایی که وی از محدثان برجسته و چیره دستی بود، تعداد بسیار زیادی از طالبان و راویان حدیث با قلم و دوات برای نوشتن حدیث در مجالس درس او حاضر میشدند. او محفل شلوغ حدیثی داشته و شاگردان و روایان بسیاری از خرمن دانش آن دانشمند فرزانه بهرهمند گردیدهاند.

آثار علمی:

سفینةالنجاة فی مناقب اهلالبیت علیهم‌السلام، العلویات، الرضویات الامالی، عیونالاخبار و مختصرات فی الزواجر والمواعظ.

ویژگیها:

مفید نیشابوری ساکن ری و مرجع علمای امامیه این منطقه و عموی پدر شیخ ابوالفتوح رازی بود. این عالم جلیلالقدر در حدیث، کلام، رجال، فقه، تفسیر مهارت داشته است. او برای شنیدن حدیث مسافرتهای بسیاری کرد و احادیث بسیاری شنید و از مشایخ روایی بزرگانی چون شیخ ابوالفتوح رازی، سیدمرتضی و سیدمجتبی حسینی، عمربن ابراهیم زیدی و احمدبن عبدالوهاب صیرفی به شمار میرفت. ایشان حافظ صدهزار حدیث بود و علاوه بر حفظ انبوه روایات، احاطه به احادیث صحیح و سقیم و آشنایی کامل با طبقات مشایخ و رجال حدیث داشت. مفید نیشابوری علاوه بر تخصص در علوم و دانشهای مختلف اسلامی در تحصیل و حفظ و نشر و ترویج و تبلیغ احادیث صحیح و نورانی اهتمام تام داشت. او همچنین از قدرت بیان برخوردار بود و در طول زندگی علمی خود به طرد و حذف احادیث جعلی و باطل و ساختگی که در میان مردم عصر رواج داشت پرداخت و از آنجا که مبارزه علمی با این پدیده زشت دینی را با روش اصولی آغاز نمود؛ مورد اذیت و آزار افراد کینهتوز قرار گرفت و متحمل سختیهای فراوانی شد. او زندگانی خویش را در راه تحقق و پاسداشت احادیث معصومین علیهم‌السلام سپری نمود و برای شنیدن احادیث به شهرها و مناطق مختلفی در شرق و غرب عالم مسافرت کرد و در این راه متحمل مرارتهای فراوانی شد.

وفات:

در تاریخ وفات این محدث عالیمقام نیز اختلاف است، برخی تاریخ وفات ایشان را 445 قمری و نیز عدهای در حدود 510 قمری دانستهاند.

از محل دفن مفید نیشابوری هم اطلاع دقیقی در دست نیست؛ ولی از آنجایی که ایشان رئیس علمای ری بود، شاید بتوان حدس زد که در ری دیده از جهان فرو بسته و پیکرش نیز در همین دیار دفن شده باشد.

منابع:

الذریعه شیخ آقا بزرگ تهرانی/ج2/307 و 311؛ ج11/240؛ ج12/199؛ ج15/327

موسوعه طبقات الفقهاء، آیةاللهالعظمی جعفر سبحانی/5/163؛

الکنی و الالقاب/3/165؛

النابس فی القرن الخامس (طبقات اعلام الشیعه) شیخ آقابزرگ تهرانی/1/194؛

اعیان الشیعه سیدمحسن امین عاملی/7/464.

تلخیص و تنظیم مجدد: محمدتقی ادهمنژاد

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA


خروج




جمعه ٠٨ اسفند ١٣٩٩
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام