*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > فرزانگان 


فرزانگان شماره خبر: ٣٨٧٨٨٦ ١٣:٤٧ - 1395/10/29   آیةالله‌ حاج شیخ عبدالحسین عترتی کوشالی لاهیجی قدس‌سره فرزانگان شماره 495 ارسال به دوست نسخه چاپي


آیةالله‌ حاج شیخ عبدالحسین عترتی کوشالی لاهیجی قدس‌سره فرزانگان شماره 495

آیةالله‌ حاج شیخ عبدالحسین عترتی کوشالی لاهیجی قدس‌سره


یکی از بازاری‌های محترم شهر لاهیجان درباره او گفته است: بر اثر تبلیغات گمراه‌کننده فرقه ضاله‌‌ای در شک و تردید قرار گرفته بودم اما رفتار انسانی این مرد ملکوتی مرا از تردید و شک بیرون آورد و من با خود گفتم من پیامبر اسلام و ائمه هدی‌ علیهم‌السلام را ندیده‌ام ولی این مرد را با این وارستگی که می‌بینم نمونه کامل مکتب آن‌ها و مبلغ دین آن‌هاست و همین امر باعث هدایت من به شاهراه آیین محمد‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم گردید. ....

 

ولادت: 1290 قمری

وفات: 1361 قمری

عمر: 71 سال

مدفن: لاهیجان

اساتید: آخوند خراسانی، ملاعبدالله مازندرانی.

تألیفات: اربعین حدیث، رساله در اجتهاد و تقلید، تقریرات درس آخوند خراسانی و ملا عبدالله مازندرانی.

خدمات: احداث مسجد الهادی لاهیجان

آیةالله شیخ عبدالحسین سوستانی لاهیجانی در حدود سال 1290 قمری در قریه سوستان واقع در دو کیلومتری جنوب شهر لاهیجان متولد شد. از برخی اوراق و مکتوبات باقی مانده از آن بزرگوار معلوم میشود که پدرش شیخ حسن عترتی در حوالی سالهای 1267 قمری در بابل مشغول تحصیل بوده است و آنگاه جهت تکمیل معلومات خود، راهی نجف اشرف میشود و در درس شیخ انصاری و میرزا حبیبالله رشتی شرکت مینماید. از مرحوم شیخ حسن عترتی رسالهای مختصر و خطی به نام «مرآت محققین در اخلاق» که مشتمل بر 7 باب است که در کتابخانه آیةالله قربانی موجود است. مزار شیخ حسن عترتی در لاهیجان و در بقعه میرشمسالدین اردوبازار واقع شده است. شیخ حسن عترتی دو فرزند ذکور داشت، شیخ اسماعیل و شیخ عبدالحسین.

تحصیلات

شیخ عبدالحسین عترتی، معروف به آیةالله کوشالی پساز تحصیلات مقدماتی در لاهیجان به نجف اشرف مهاجرت مینماید و در درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی (متوفای 1329 قمری) و ملاعبدالله مازندرانی (متوفای 1330 قمری) حاضر میشود و مراتب عالی فقه و اصول را طی میکند و به درجه اجتهاد نایل میگردد. شیخ عبدالحسین پس از اتمام تحصیلات در نجف اشرف به همراه برادر بزرگش شیخ اسماعیل که او نیز در نجف اشرف تحصیل میکرد، به لاهیجان مراجعت میکند و به اقامه جماعت و تدریس علوم دینی و ارشاد ایتام آلمحمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و رتق و فتق امور دینی مردم میپردازد. با آن که زمان حیات این بزرگوار مقارن با دوران سیاه حکومت قاجاریه و سلطنت ننگین رضاخان و کشف حجاب و اهانت به لباس مقدس روحانیت بوده، اما بهگونهای زاهدانه و عاقلانه حرکت میکنند که نهتنها توده مردم بلکه بسیاری از عمال دولت آن رژیم نیز به ایشان احترام میگذاشتند.

علت اینکه ایشان به کوشالی معروف شدهاند، این است که یکی از خوانین شهر لاهیجان میخواسته جنگلهای لیل را که دهی بزرگ به فاصله 15 کیلومتری جنوب لاهیجان است به نام خود ثبت کند و از وی خواسته بود که این کار را تأیید کند ولی وی عذر آورده بود که جنگلها از انفال است و نمیتواند ملک شخصی کسی باشد و جزء بیتالمال است. از اینرو از تأیید سرباز زد. آن خان نیز بنای اذیت و آزار این عالم ربانی را گذاشت بهگونهای که ایشان ناگزیر شد از آن روستا به روستای کوشال مهاجرت کند تا از نفوذ آن خان در امان بماند. وی با فراهم آوردن مقداری زمین کشاورزی سالها در کوشال زندگی کرد. هماینک خانه قدیمی او در آنجا موجود است. وی در حیاط خانهاش حسینیهای درست نموده بود که سقف آن گالیپوش بود که اهالی محل مراسم سوگواری ایام محرم را در آنجا بجا میآورند. سکونت این خانواده در آنجا باعث شد که آنان به کوشالی معروف شوند.

اوصاف و کمالات

آیةالله کوشالی بعدها به لاهیجان مراجعت و در یکی از محلات آن سکنی گزید. وی مردی زاهد و پارسا و عامل و عارف بود و رفتارش با مردم به مصداق «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» بود. یکی از بازاریهای محترم شهر لاهیجان درباره او گفته است: بر اثر تبلیغات گمراهکننده فرقه ضاله‌‌ای در شک و تردید قرار گرفته بودم اما رفتار انسانی این مرد ملکوتی مرا از تردید و شک بیرون آورد و من با خود گفتم من پیامبر اسلام و ائمه هدی علیهم‌السلام را ندیدهام ولی این مرد را با این وارستگی که میبینم نمونه کامل مکتب آنها و مبلغ دین آنهاست و همین امر باعث هدایت من به شاهراه آیین محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم گردید. همچنین میگویند، در فصل زمستان دزدی وارد خانه آیةالله کوشالی میشود و از انبار خانهاش برنج به سرقت میبرد. در تاریکی شب دانههای برنج در مسیر گذر دزد آنچنان بر زمین ریخته شده بود که معلوم گردید آن دزد کیست. علیهذا خواستند شکایت کنند ولی آیةالله کوشالی مانع شدند و فرمودند حتماً او نیاز بدان داشته است. آیةالله کوشالی نمونه فضایل اخلاقی و عملی و مورد احترام مردم شهر لاهیجان بودند.

تألیفات

این عالم متقی و ربانی آثار قلمی دارند که عبارتاند از: اربعین حدیث، این کتاب به زبان عربی است که توسط صدرالدین قربانی لاهیجی ترجمه شده و در سال 1373 شمسی با مقدمه آیةالله زینالعابدین قربانی به طبع رسیده است. رسالهای در اجتهاد و تقلید، تقریرات درس استادش آخوند خراسانی، تقریرات درس استادش ملاعبدالله مازندرانی، رساله لقاءالله که مشحون از روایات در اخلاق و اعمال است.

خدمات

از خدمات این عالم متقی، علاوه بر ارشاد و هدایت مردم و دستگیری محرومان، احداث مسجد الهادی واقع در محله میدان لاهیجان است که از آثار و باقیات الصالحات وی میباشد. و نیز آیةالله شیخ محمدحسن غروی کوشالی (متوفای 1362 شمسی) از شاگردان آیات عظام نایینی و آقا ضیاء عراقی از فرزندان متقی و صالح آن بزرگوار به شمار میرود.

وفات

آیةالله کوشالی پساز عمری تلاش و مجاهدت، یکشنبه 25 ربیعالاول 1361 قمری در اثر بیماری سل در لاهیجان دارفانی را وداع گفت و پیکر پاکش در قبرستان آقا سیدمحمد عینی لاهیجان به خاک سپرده شد.

منابع

 پیشینه تاریخی فرهنگی لاهیجان و بزرگان آن، محمدعلی قربانی/821؛

دانشوران گیل و دیلم، صادق احسانبخش/627

 تلخیص و تنظیم مجدد: محمدتقی ادهمنژاد

 

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA


خروج




جمعه ٠٨ اسفند ١٣٩٩
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام