*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > ره نامه 


ره نامه شماره خبر: ٣٩٣٧٩٣ ١١:٠٠ - 1396/06/14   نظام روحانیت در اسلام از منظر استاد سیدعلی طباطبایی ارسال به دوست نسخه چاپي


نظام روحانیت در اسلام از منظر استاد سیدعلی طباطبایی

نظام روحانیت در اسلام از منظر استاد سیدعلی طباطبایی


اصولی که برای تعالی و تکامل محصلان علوم حوزوی اصل و اساس است به شرح ذیل است: ▪ اصل اول: روحانی آن انسان با تقوا و وارسته و پرتلاشی است که با دو بال علم و عمل به سوی کمال و سعادت ابدی خویش در حال عروج است. ...

 

اصولی که برای تعالی و تکامل محصلان علوم حوزوی اصل و اساس است به شرح ذیل است:

اصل اول: روحانی آن انسان با تقوا و وارسته و پرتلاشی است که با دو بال علم و عمل به سوی کمال و سعادت ابدی خویش در حال عروج است.

اصل دوم: واقعیت زندگی یک روحانی مانند گلی است که عطر آن ارتباط همیشگی با امام زمان، حضرت ولیعصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف میباشد، اگر این ارتباط از زندگی سلب شود مثل گلابی است که از گل گرفته شود، گل بدون گلاب تفاله میشود، زندگی بدون ارتباط با آن حضرت خرابه میگردد.

اصل سوم: هر کس در زندگی بوستانی دارد، بوستان و خوشی زندگی روحانی به رضایت حضرت صاحبالامر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف میباشد.

اصل چهارم: حوزه علمیه شیعه کانون تفقه در دین و مرکز اسلامشناسان و معدن عقل و سکوی پرش عالمان وارسته به مقام خشیت الهی است و حوزه در واقع دارالعقول است نهتنها دارالعلوم.

اصل پنجم: تحصیل علم و عالم شدن در فرهنگ قرآن و عترت مقدمه و پلی است برای عاقل شدن.

اصل ششم: در فرهنگ و قاموس نظام روحانیت، واژه تعطیلی و بیکاری معنا و مفهوم ندارد.

اصل هفتم: تنها کسانی میتوانند در حوزه علمیه به کمال مطلوب برسند که شعار و منطق زندگی آنها این باشد، «ضد حب جاه محبت گمنامی است».

اصل هشتم: تواضع بهعنوان بهترین نشانه و علامت عقل در زندگی یک اصل ضروری است و فقدان آن اصلیترین مانع تعالی میباشد.

اصل نهم: تحصیل علم، بدون هدف، دوام ندارد و نیل به هدف بدون تعیین جهت ممکن نیست، زیرا هدف، حرکت میآفریند و حرکت در جهت هدف، حلاوت میآورد و حلاوت خستگی را بر طرف میکند.

اصل دهم: یادگیری اصطلاحات و مفاهیم را علم واقعی پنداشتن بزرگترین حجاب انسان برای رسیدن به نور علم واقعی است.

اصل یازدهم: علمی که مقصود اصلی و کمال حقیقی و موجب قرب حق تعالی است، علم الهی میباشد و آن عبارت است از معرفت خدا و ملائکه مقربین و معرفت وحی و رسالت و نبوت و ولایت و معرفت به سرّ معاد، اما معرفت نفس کلید همه علمهاست.

اصل دوازدهم: فقیه آن عالم به علوم حقیقی است که پیش از همه از خدای بترسد و خوف و خشیت در دل او از همه بیشتر باشد.

اصل سیزدهم: اگر کسی در پی ایفای رسالت الهی که همان وراثت انبیاست نباشد و فقط در صدد تأمین معیشت بوده و علم را منبع درآمد دنیا و لباس روحانیت را که علامت و فرم علم و تقواست وسیله و ابزاری برای برتری و تسلط بر مردم قرار دهد، خداوند عزیز لذت مناجات و عبادت را که منشأ افاضه علوم و معارف ربانی است از دل او نزع میکند، و زندگی بدون مناجات مردگی است.

اصل چهاردهم: وظیفه اساسی علمای ربانی در جامعه اسلامی، تعلیم یعنی رشد دادن نفس ناطقه انسانی و پروراندن روح و غذا دادن به جان و تأدیب یعنی انسان را به اعمال صالح و شایسته نگاه داشتن است.

اصل پانزدهم: انسان تا منور به نور اعمال نشود، حرفش برای کسی اثربخش نیست.

اصل شانزدهم: رسیدن به عظمت انسانی و مقام روحانی محتاج به تخریب و متلاشی ساختن ساختمانهایی است که هوار و هوس و شهوتپرستی و جاهطلبی در درون انسان بنا نهاده است.

اصل هفدهم: اگر انسان خودش را ضایع نکند کسی نمیتواند او را ضایع کند.

بارالها، آنقدر به ما آگاهی و معرفت عطا فرمای که نقطه آغاز ابدیت خویش را دریافته از همان نقطه لبیک زنان به کوی تو عاشقانه و عارفانه رهسپار شویم.

کتاب طریق معرفت

راه و روش فرزانگی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA


خروج




چهارشنبه ٢٤ مهر ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام