*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > بهجت عارفان 3 


گروه خبری: بهجت عارفان 3  | تاریخ:1396/09/19 | ساعت:١١:٤٨ | شماره خبر:٣٩٥٧٩١ |  


    آیةالله‌ محمد ری‌شهری مهم‌ترین ویژگی اخلاقی ایشان , دوام ذکر و خود را هیچ ندانستن بود

مهم‌ترین ویژگی اخلاقی ایشان , دوام ذکر و خود را هیچ ندانستن بود

  آیةالله‌ محمدی ری‌شهری از شاگردان آیات عظام، محمد فاضل لنکرانی، سیدمحمدباقر طباطبایی، محمدعلی اراکی، حسین وحید خراسانی، جواد تبریزی، سیدمحمدرضا گلپایگانی و آیةالله علی مشکینی و شیخ مرتضی حائری می‌باشند. کتاب یادنامه مرجع عالی‌قدر فقید شیعه، آیةالله‌‌العظمی محمدتقی بهجت فومنی‌ قدس‌سره با عنوان «زمزم عرفان» از سوی ایشان منتشر شده است. وی در پیش گفتار این کتاب آورده‌اند: «یکی از برکات نمایندگی این‌جانب در حج از سوی مقام معظم رهبری، حضرت آیةالله‌ خامنه‌ای، ارتباط نزدیک با فقیه وارسته و عالم عارف، حضرت آیةالله‌ بهجت‌ قدس‌سره و بهره بردن از رهنمودهای سازنده این اسوه علم و عمل و پارسایی بود.» درگفت‌وگوی ذیل به گوشه‌هایی از این خاطرات می‌پردازیم.... 

  



 

آیةالله محمدی ریشهری از شاگردان آیات عظام، محمد فاضل لنکرانی، سیدمحمدباقر طباطبایی، محمدعلی اراکی، حسین وحید خراسانی، جواد تبریزی، سیدمحمدرضا گلپایگانی و آیةالله علی مشکینی و شیخ مرتضی حائری میباشند.

کتاب یادنامه مرجع عالیقدر فقید شیعه، آیةالله‌‌العظمی محمدتقی بهجت فومنی قدس‌سره  با عنوان «زمزم عرفان» از سوی ایشان منتشر شده است.

وی در پیش گفتار این کتاب آوردهاند: «یکی از برکات نمایندگی اینجانب در حج از سوی مقام معظم رهبری، حضرت آیةالله خامنهای، ارتباط نزدیک با فقیه وارسته و عالم عارف، حضرت آیةالله بهجت قدس‌سره  و بهره بردن از رهنمودهای سازنده این اسوه علم و عمل و پارسایی بود.» درگفتوگوی ذیل به گوشههایی از این خاطرات میپردازیم.

آیا مرحوم آیةالله بهجترضوان‌الله‌تعالی‌علیه وفادار به مکتب معرفت نفس بودند؟ یعنی از خدا به خدا رسیدن یا خود ایشان بنیانگذار یک مکتب جدید بودند؟

ایشان در این زمینه خیلی به کتاب و سنت، به قرآن و حدیث متعبِّد بودند. درباره چگونگی و راه رسیدن به کمالات انسانی، معتقد بودند که همان دستورات شرع راهگشا هستند. امروزه بعضیها خیال میکنند سالک الی الله باید یک پیر و مرشدی داشته باشد تا یک ذکر و وردی به آنها بدهد که یکشبه راه صدساله را بروند. همین جهت سبب میشود که افراد خصوصاً خانمها در عصر ما میافتند در دام شیادهایی که هم مشکلات دینی پیدا میکنند، هم مشکلات دنیایی.

مکرر از ایشان سؤال میشد که برای خودسازی دستورالعملی بدهید، ایشان میفرمودند: بعضیها هستند که هنوز کلاس اول را نرفتهاند و میخواهند کلاسهای بالاتر شرکت بکنند، اگر کسی به واضحات شرع عمل بکند به همه مقامات و کمالات انسانی میرسد.

حتی ایشان میفرمودند: یک ختم مجربی هست به نام فقه و اصول. علمایی از همین درس فقه و اصول و همین عمل کردن به واضحات شرع رسیدند به آن مقامات و کمالاتی که باید برسند. میفرمودند: استاد ما آیةالله قاضی میفرمودند که هر کس نمازهای پنجگانه را اول وقت بخواند، به همه مقامات و کمالات انسانی میرسد و اگر نرسید من را لعنت کند.

در سیره بسیاری از بزرگان هم مانند مرحوم نخودکی دیده میشود که طریق سیر و سلوکشان عمدتاً تکیه بر نماز دارد؛ یعنی هرچه نماز کاملتر بشود با آداب و شرایط بیشتری انجام بگیرد، نقشش در سازندگی انسان در نهی از فحشا و منکر و رسیدن به آن قله مقامات انسانی بیشتر هست. من مکرر از ایشان رهنمود خواستم، ایشان میفرمودند: نماز، و این روایت را که از حضرت امیر علیه‌السلام  نقل شده را میخواندند؛ «کُلُّ شَیْءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصلاتِکَ؛ همه اعمالت تابع نمازت است». کتوم بودن حضرت آیةالله بهجترضوان‌الله‌تعالی‌علیه یکی از ویژگیهای خاص ایشان است، دلیل آن هم این بود که ایشان واقعاً قابلیتی را در جامعه نمیدیدند یا خوف داشتند که اگر چنین مطالبی را مطرح کنند، در حوزه نتواند درد خاصی را دوا کند، البته کتوم بودن ایشان نسبت به ارائه رهنمودهای خودسازی نبود، هر کس که در محضر ایشان بود از ایشان استفاده میکرد، ایشان در درسهایشان مرتب رهنمودهای اخلاقی و عرفانی داشتند و کتوم بودن ایشان راجع به مقامات خودشان بوده است. مسئله این است که خوب حالا ایشان خیلی بزرگ هستند، ما باید چه بکنیم؟ به این مقامات رسیدن محال نیست.

ویژگی عمدهای که سبب ارتقای آیةالله بهجت به آن مقامات بالای انسانی شده چه بود؟

به نظر من مهمترین ویژگی اخلاقی و عرفانی ایشان ندیدن خودش بود، خودش را نمیدید، کمالات خودش را نمیدید، آن سیروسلوک خودش را نمیدید. با وجود همه مقامات علمی و عملی که داشت خودبین نبود.

وقتی از آقازاده ایشان پرسیدم که مهمترین ویژگی اخلاقی پدرتان چه بود؟ ایشان گفت: «خود را هیچ ندانستن. در زندگی «من» نداشت.» ایشان گفت: من فقط دو بار از ایشان کلمه «من» شنیدم. این خیلی مهم هست که انسان در زندگی به نقطهای برسد که خودش را نبیند. ولی این نیاز به مبارزه با نفس و مبارزه با خودخواهی دارد.

ایشان یک ویژگی دیگر هم داشتند که مهمترین ویژگی عملی ایشان به حساب میآمد و آن ویژگی دوام ذکر بود. ایشان معتقد بودند که با تداوم ذکر و توجه به خدا میتوان به همه کمالات انسانی دست یافت.

وقتی من از ایشان سؤال کردم که چگونه تداوم ذکر داشته باشیم؟ فرمودند راه تداوم ذکر داشتن توجه به نماز است. درباره راه حضور قلب داشتن در نماز ایشان میفرمودند: «راه تحصیل حضور قلب در نماز این است که لحظهای که در نماز توجه به خدا پیدا میشود را اختیاراً از دست ندهید؛ زیرا شیطان میخواهد انسان را اختیاراً از خدا غافل کند. اگر انسان اختیاراً از خدا غافل نشود، شیطان هم به او کاری نخواهد داشت و زورش نمیرسد».

به نظر بنده مهمترین ویژگی ایشان این بود که خودشان مصداق عملی گفتارشان بودند یعنی رفتار ایشان بیش از گفتارشان آموزنده بود.

آیةالله بهجت در این مقطع ویژه که تشیع در حال قدرت گرفتن است، چگونه در مسایل سیاسی و اجتماعی ظاهر شدند؟ این بُعد شخصیت ایشان را چگونه ارزیابی میکنید؟

این یک وظیفه الهی برای انسانهای والا و متعهد هست که آنچه از دستشان برمیآید، برای تقویت نظام اسلامی و ارزشهای دینی انجام بدهند. حضرت آیةالله بهجت یکی از کسانی بود که حقیقتاً میخواستند این نظام، نظامی باشد که مورد عنایت ولیعصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف  قرار بگیرد؛ به همین جهت شاید در بسیاری از دیدارهایی که با ایشان داشتیم، ایشان در کنار مسایل اخلاقی، بر مسایل سیاسی، مخصوصاً روی این نکته خیلی تأکید میکردند که مسئولان کشور مواظب باشند که آنها را نخرند. رشوههای مختلفی ممکن است داده شود. ایشان میفرمودند: قیمتها مختلف است، رشوهها مختلف است و ممکن است افراد خریداری بشوند و مسیر نظام را تغییر بدهند.

میفرمودند: آن پنجشنبهای که امام بعدش از دنیا رفتند، بعد از نماز صبح نشسته بودم، دیدم امام آمدند از جلوی من عبور کردند و لبخندی زدند و من احساس کردم ایشان کار خودش را ناجح ـ تعبیر حضرت آیةالله بهجت ـ میبینند. من آن موقع متوجه نشدم که حالا برای چی آمدند، ولی بعداز اینکه خبر وفات ایشان آمد، متوجه شدم که ایشان آمدند تا از من خداحافظی کنند، در حالیکه از کار خود راضی هستند.

اگر بخواهید آیةالله بهجت را در یک جمله تعریف نمایید از کدام واژهها استفاده میکنید؟

والله اگر بخواهم حق ایشان را ادا نمایم، باید خیلی روی این جملهای که میخواهم از آیةالله بهجت تعریف بکنم، فکر کنم، ولی شاید عجالتاً بشود ایشان را بهعنوان یک انسان کامل و یک انسان شایسته هم از نظر علمی، هم از نظر اخلاقی و هم از نظر عملی که شایسته است از او الگوگیری شود، تعریف کنم.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پنج شنبه ٢٩ شهريور ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام