*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > بهجت عارفان 3 


گروه خبری: بهجت عارفان 3  | تاریخ:1396/09/19 | ساعت:١١:٢٧ | شماره خبر:٣٩٥٧٨٧ |  


    آیةالله افتخاری گلپایگانی‌ رحمه‌الله‌علیه    ایشان عارفی بود که خود را وقف خدا کرد

ایشان عارفی بود که خود را وقف خدا کرد

  سیره عرفانی و عبادی آیةالله‌العظمی بهجت‌ قدس‌سره در گفت‌وگو با آیةالله حاج شیخ علی افتخاری گلپایگانی‌ رحمه‌الله‌علیه از شاگردان، ملازمان و از اعضای هیئت استفتاء آیةالله‌العظمی بهجت‌ قدس‌سره ... 

  


                     

سیره عرفانی و عبادی آیةاللهالعظمی بهجت قدس‌سره  در گفتوگو با آیةالله حاج شیخ علی افتخاری گلپایگانی رحمه‌الله‌علیه  

از شاگردان، ملازمان و از اعضای هیئت استفتاء آیةاللهالعظمی بهجت قدس‌سره

روش سلوکی و عرفانی فقیه وارسته و عارف واصل آیةاللهالعظمی بهجت قدس‌سره  را چگونه دیدید؟

این بزرگوار عالمی ربانی و فقیهی صمدانی بود، فقیهی که پشتوانهاش خدا بود. در این50 سالی که بنده با ایشان آشنا و در خدمتشان بودم، همیشه این نکته به چشم میآمد نظری که آقا میدهند نظری است که پشتوانه معنوی دارد. در نظرشان یک چیز دیگری هم در کار بود. ایشان عارف بود، اما عارف خدایی و الهی بود. روشش، همانی بود که رسول خدا و ائمهعلیهم‌السلام  خواسته و سفارش کردهاند که «تَخَلَّقُوا بأخْلاقِ اللهِ» به اخلاق الهی متخلق شوید، بود.

در عصر خودمان ایشان مصداقی از فرمایش حضرت ولیعصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف  هستند که فرمودند: «فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ، حَافِظاً لِدِینِهِ، مُخَالِفاً لِهَوَاهُ، مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوه»،

ایشان همچنین مصداقی از کلمات حضرت اباعبداللهالحسین علیه‌السلام  هستند که اوصافی را برای امام معصوم ذکر و میفرماید: «ما الامام الا العامل بالکتاب و الدائن بدین الحق و القائم بالقسط و الحابس نفسه علی ذات الله». من به این جمله چهارم کار دارم که مرحوم آیةاللهالعظمی آقای بهجت ـ طابثراهـ خودش را برای خدا آماده کرده بود «و الحابس نفسه علی ذات الله».

لطفاً از جلسات استفتاء خاطرهای را که نظرتان را به خود جلب کرد بفرمایید.

در همین سالهای اخیر که تغییراتی در مکه معظمه داده شد و قسمتی به صفا و مروه اضافه شده که به نظر بعضی از آقایان مراجع مسعای حقیقی نیست، حتی از بعضی از این بزرگواران شنیده شد که فعلاً عمره نروند؛ یعنی چون نمیتوانند سعی صفا و مروه که یکی از ارکان عمره و حج است را در جا و محل مناسب خودش انجام بدهند، لذا نمیخواهد بروند.

در یکی از جلسات استفتا همین مسئله مطرح شد، عرض کردیم: آقا! به مسعای صفا و مروه توسعه دادهاند، و لذا میخواستیم ببینیم به نظر شما فعلاً سعی کردن در این قسمت جدید چگونه است؟ فرمودند: در طبقه دوم آنجا سعی بکنند.

من خدمتشان، عرض کردم آقا! به نظر حضرتعالی بنا بر آنچه که در مناسک خودتان و مناسک آقایان دیگر هست سعی در صفا و مروه بالا در صورتی که صدق بینالجبلین بکند جایز است و در غیر اینصورت جایز نیست. این نظری است که در مناسکتان هست.

یکی از رفقا گفت مناسک آقا را هم بیاورید، مناسک را هم آوردند [دیدند] که همینطور هست.

رفقا از جمله آیةالله محفوظی هم بودند، من قدری جسورانه خدمتشان عرض کردم این فرمایش شما هم برخلاف آن چیزی است که در مناسکتان هست و هم بر خلاف آن چیزی است که مشهور بین آقایان مراجع هست!

ایشان فرمودند: میزان بینالحدین است؛ یعنی این حد از صفا به مروه باید سعی بشود، لذا قسمت بالا هم که سعی بشود، مجزی است و کفایت میکند. من عرض کردم اینکه میفرمایید طبقه بالا سعی بکنند کافی است، در صورت اضطرار و گرفتاری است که پایین نشود یا مطلقاً میفرمایید؟ فرمودند: فرق نمیکند، وقتی میزان بینالحدین شد، از بالا هم سعی بکنند کفایت میکند. حتی فرمودند سعی در طبقه بالا مقدم است بر این مسعای جدید.

از خصوصیات اخلاقی و اجتماعی ایشان هم اگر خاطرهای دارید بفرمایید.

یک خاطرهای که از وجود مبارک ایشان دارم، اجابت دعوت مؤمن است. ایشان تا میتوانست، میخواست فردی را که مراجعه میکند رد نکند و جواب مثبت داده بشود. من معمولاً روزها یک یا نیم ساعت به منزل آقا میرفتم. در یکی از این روزها که آمدم دیدم که آقا دم در ایستادهاند و با آقایی دارند صحبت میکنند. من که رسیدم. دیدم که آن شخص از آقا تقاضا کرده تا برای حل مشکل معاش یک دعایی به او تعلیم بکند. آقا به او فرمودند که برای اینکه انشاءالله مشکلتان حل بشود، این دعا «اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عن من سواک»، مختصر است، صبح و شب بخوانید انشاءالله اثر دارد. آن آقا گفت که من این را بلد نیستم یادم میرود، این را بنویسید و به من بدهید. آقا به من فرمودند: آقای افتخاری! پس شما بنویسید و به او بدهید. عرض کردم حالا «و بطاعتک عن معصیتک» هم به آن اضافه  کنم؟ فرمود نه، فقط همین را بگوید: «اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عن من سواک». قبل و بعدش هم صلوات بفرستند «اللهم صل علی محمد و آل محمد».

خاطرهای از اهتمام ویژه ایشان در زمینه مسایل مالی و حق الناس بگویید.

یادم هست که بعد از جلسه استفتائی به من گفتند که آقا با شما کاری دارد. رفقا که متفرق شدند، آقا به اتاقی که من در آن تنها بودم تشریف آوردند. یک بقچه همراهشان بود که داخلش تعدادی پارچه، مقداری پول و یک شناسنامه بود. که متعلق به یکی از آقایان اهل رشت بود. ایشان فرمودند: این بقچه از خیلی وقت نزد ماست و خبری هم از صاحبش پیدا نکردیم. سپس به بنده فرمودند: شما این پارچهها و این پول را از طرف صاحبش، بهعنوان صدقه به فقرای غیر سید بدهید، قبلش هم فاکتوری از این پارچهها و این پول گرفته شود و بعد 2 کپی از آنها تهیه کنید که یکی نزد شما باشد و یکی هم نزد من. علاوه بر این، پارچهها قبل از آن که به فقرا داده شود ارزشش معلوم و ضمناً با پشتوانه این پولها که طلاست، ارزیابی و مقایسه شود تا ببینیم که با طلا چقدر میارزد، این مطلب برای این است که اگر پس از صدقه دادن، صاحبش پیدا شد و راضی به صدقه نشد، ما بتوانیم آن مقداری که از مالش مصرف کردیم با پشتوانه طلا ادا کنیم و او را راضی کنیم. در آخر هم فرمودند که باید انسان در دنیا مواظب باشد، دلی را نرنجاند.

مهمترین ویژگی ایشان را در چه میدانستید؟

 در این مدتی که من در محضر ایشان بودم، خاطرات زیادی را در ذهن دارم، ولی بهطور کلی باید بگویم آیةالله بهجت قدس‌سره  مصداقی از این حدیث امام حسن عسکری در زمان ما بودند: «فَأمّا مَن کانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدینِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِیعا لأمرِ مَولاهُ» صائنا لنفسه؛ یعنی آنهایی که بتوانند خودشان را کنترل کنند و جلوی نفسشان را بگیرند. حافظا لدینه؛ آنهایی هستند که در حوادث قرص و محکم به دینشان چنگ میزنند و دین را نگاه میدارند. مخالفاً علی هواه؛ آنهایی هستند که هوی و هوس را کنار میگذارند و مُطِیعا لأمرِ مَولاهُ؛ یعنی اینها خودشان را فقط برای خدا خواستهاند. همیشه یافتهام که مرحوم آیةالله بهجت خودش را برای خدا آماده کرده بود، خودشان را برای خدا میخواستند، و عارفی بودند که تمام وجودش را وقف خدا کرده بودند. برخی از دروس را تدریس میکردند، ولی بیشتر به مسئله عبادت و توجه به خدا اهتمام داشتند. درباره رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم روایت است در موقع عبادت آنقدر روی پا ایستادن که پروردگار متعال ایشان را از این مقدار تلاش و زحمت باز داشتند و آیه آمد که: ما انزلنا علیک القرآن لتشقی؛ ما این قرآن را نازل نکردیم که خودت را به زحمت بیندازی. مرحوم آیةالله بهجت قدس‌سره  نیز از آنهایی بود که بیش از آنچه که به نظر میرسید، در عبادت و تهذیب نفس بود. صبح، شب و در تمامی ساعات، ذکر و یاد خدا کار ایشان بود.

واقعاً در نظرعلمای بزرگی همچون آیات عظام امام خمینی، بروجردی، گلپایگانی و بهجت؟قهم؟ غیر از خدا چیز دیگری مطرح نبوده است. این افراد خود را برای خدا آماده کرده بودند و خدا هم این افراد را یاری کرده است. در همین داستان انقلاب اسلامی، این آقایان نه اسلحه داشتند و نه ثروت، اما کار به جایی رسید که تمام قدرتها در مقابل یک الله اکبر مردم متزلزل شدند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





شنبه ٣١ شهريور ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام