*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > بهجت عارفان 3 


گروه خبری: بهجت عارفان 3  | تاریخ:1396/09/19 | ساعت:١١:٠٠ | شماره خبر:٣٩٥٧٨٠ |  


    مردم را آگاه بکنیمبیانات آیةالله بهجت‌ قدس‌سره  درباره وحدت شیعه و سنی

بیانات آیةالله بهجت‌ قدس‌سره درباره وحدت شیعه و سنی

  ما با اهل‌سنت راه مسالمت کامله را داریم، هیچ اشکالی نداریم. آن‌ها به طریقه خودشان باشند، ما هم به طریقه خودمان. مدارک را نشان می‌دهیم، و کاری نداریم. شهادتین را که ما هم قائل هستیم، آن‌ها هم قائل‌اند. مسئله صحابه مورد اختلاف ما با آن‌هاست، که صحابه چطور بودند؟ اولاً صحابه رفته‌اند و مرده‌اند، ما نمی‌توانیم نگذاریم ابوبکر جای پیغمبر‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم بنشیند، کارشان را کرده‌اند. خود حضرت امیر‌ علیه‌السلام درباره فدک فرمود: ظالم و مظلوم همه، علی‌الله وارد شده‌اند. (۱) ما همین‌قدر می‌توانیم بگوییم: صحابه‌ای که با مودت ذی‌القربایی که منصوص قرآن است، موافقند، بالای سر ما هستند، هرکه می‌خواهد باشد. [اگر با آن] مخالفند، شما هم [باید] بگویید، زیر پای شما هستند، هرکه می‌خواهد باشد. پس درباره صحابه معنا ندارد که ما حالا [نزاع] بکنیم... 

  


ما با اهلسنت راه مسالمت کامله را داریم، هیچ اشکالی نداریم. آنها به طریقه خودشان باشند، ما هم به طریقه خودمان. مدارک را نشان میدهیم، و کاری نداریم. شهادتین را که ما هم قائل هستیم، آنها هم قائلاند. مسئله صحابه مورد اختلاف ما با آنهاست، که صحابه چطور بودند؟ اولاً صحابه رفتهاند و مردهاند، ما نمیتوانیم نگذاریم ابوبکر جای پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم بنشیند، کارشان را کردهاند. خود حضرت امیر علیه‌السلام  درباره فدک فرمود: ظالم و مظلوم همه، علیالله وارد شدهاند. (۱) ما همینقدر میتوانیم بگوییم: صحابهای که با مودت ذیالقربایی که منصوص قرآن است، موافقند، بالای سر ما هستند، هرکه میخواهد باشد. [اگر با آن] مخالفند، شما هم [باید] بگویید، زیر پای شما هستند، هرکه میخواهد باشد. پس درباره صحابه معنا ندارد که ما حالا [نزاع] بکنیم.

و علیهذا ما با سنیها هیچ مخالفتی نداریم، مگر عوامل خارجیه ما را جدا بکنند. میگویند: هر سال خارجیها میآمدند بغداد، در محله شیعه، صبحها صدا میزدند برای نماز که «الصَلاةُ خَیرٌ مِنَ النُّوم». در محله سنیها هم یک کسی را وادار میکردند که در اذان بگوید «حَیَّ عَلی خَیرِ الْعَمَل». [آنها هم] میگفتند: یقیناً شیعهاند که آمدهاند و دارند بر [ضد] اهلسنت افساد میکنند. اینها هم میگفتند: یقیناً سنیها هستند که دارند افساد میکنند، بدینوسیله اینها را به جنگ هم میانداختند تا خودشان مالالمصالحه را بگیرند.

وعلیهذا، بهحسب ظاهر ما راه واضحی داریم، و ترویج از خارجیهاست که ماها را به جنگ [هم انداختند] و همچنین میتوانند حنفی را علیه مالکی بیندازند. همچنین هم واقع شده در بغداد نزاعی شده است، نوشتهاند که بین خود همین مذاهب اربعه، اصلاً بعضی با بعضی جنگ شده است. کما اینکه همین را هم «ابناثیر» نوشته که در حله و اطراف، بین دو طایفه از شیعه جنگ شد. او میگوید: تعجب این است که کِلتَا الطائِفَتَین [هردو گروه] شیعهاند. جنگ انداختن یک عوامل دیگری دارد.

 

1. السقیفه و فدک/۱۴۵؛ کشفالغمة/‏1/۴۹۴؛ نیز ر.ک: بحارالانوار/‏۲۹/۳۹۵. 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جمعه ٢٥ آبان ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام