*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > افق پارسایی > افق پارسایی2 


سرمقاله, افق پارسایی2 شماره خبر: ٣٢٢٤٩٩ ١٢:٠٣ - 1392/04/01   سرمقاله ویژه نامه افق پارسایی 2 ارسال به دوست نسخه چاپي


سرمقاله ویژه نامه افق پارسایی 2

داد و ستد حوزه و جامعه


بازشناسي ميزان فراز و فرود شاخص‌هاي اخلاقي در فضاي تربيتي کشور، وضعيتي نامطلوب و شايد نامقبول را به ما نشان مي‌دهد، ورود ويروس‌هاي اخلاقي هوشمند از فرهنگ غرب که مرزهاي جغرافيايي را به‌آساني در‌مي‌نوردد و سنت‌هاي سلف صالح ما را هدف قرار مي‌دهد از سويي، و همراهي خواسته تا ناخواسته دستگاه‌هاي فرهنگي کشور با آن‌ها از ديگرسو، رخدادي اسف‌بار از اين حيث را در....

بسمالله الرحمن الرحيم

بازشناسي ميزان فراز و فرود شاخصهاي اخلاقي در فضاي تربيتي کشور، وضعيتي نامطلوب و شايد نامقبول را به ما نشان ميدهد، ورود ويروسهاي اخلاقي هوشمند از فرهنگ غرب که مرزهاي جغرافيايي را بهآساني درمينوردد و سنتهاي سلف صالح ما را هدف قرار ميدهد از سويي، و همراهي خواسته تا ناخواسته دستگاههاي فرهنگي کشور با آنها از ديگرسو، رخدادي اسفبار از اين حيث را در جامعه رقم زده است.

بررسي وضعيت اخلاق کشور هدف اين کوتاهنوشته نيست، اما به برآيند آنکه در تعامل حوزه و جامعه نقش ايفا ميکند، در اين مجال پرداخت ميشود.

سالانه هزاران جوان و نوجوان دانشآموز و دانشجو از فضاي آموزش عمومي کشور وارد حوزه ميشوند، فضايي که از افتها و آفتهاي اخلاقي مصون نيست و بسياري از اين دانشآموختگان در نظام عمومي، آموزههاي علمي و عملي ناسازگار با فرهنگ اخلاق اسلامي را ميآموزند و در خود نهادينه ميکنند.

گرچه در همين سامانه آموزشي و تربيتي، نوجوانان زيادي هستند که به مدارج عالي اخلاقي نيز ميرسند، اما فضاي موجود از اين نگاه ايدهآل نيست.

حال که هزاران نوجوان عاشق و شيفته اهلبيت(علیهم السلام) براي تعالي علمي و تربيتي و ترويج معالم نوراني دين خدا به حوزه ميآيند، آيا ما براي ترميم کاستيهاي نظام تربيتي گذشته آنان انديشهاي کردهايم؟

کارشناسان اخلاقي خوب ميدانند که بسياري از دادههاي دانشي و پرورشي ناصواب که در کودکي و نوجواني دريافت ميشود، اگر اصلاح نشود، تا پايان عمر ميتواند انسان را به بيراههها رهنمون باشد و يا حداقل از سير رشد بازدارد.

از زوايه ديگر، اگر ما به تعامل حوزه و جامعه مينگريم، نيازهاي امروزين را بهگونهاي متفاوت از گذشته مي‌‌يابيم و ويروسها، ادبيات ارتباطي نوين، ورود و اثرگذاري فرهنگ غرب، تبليغات ضدديني و دهها شاخص ديگر، شرايط اجتماعي را براي انجام وظايف تربيتي و اخلاقي حوزه، ويژه ساخته است.

براي هر حرکت فراگير تربيتي و اخلاقي، در آغاز بايد آسيبهاي روزآمد جامعه را بشناسيم و آنگاه با ادبيات ارتباطي روز، آموزههاي اخلاقي را به آن ارائه نماييم. بر اين اساس، در دادوستد اخلاقي حوزه و جامعه، بايد با شناخت و اشراف بر داشتههاي خوب و بد اخلاقي اصناف و اقشار مختلف جامعه، دادههاي تربيتي را تدوين و با تدبير ارائه نمود.

با نگاه به دو نکته پيش‌‌گفته، حوزه در تعامل با جامعه، هم بايد با رصد نظام آموزش عمومي کشور و داشتهها و نداشتههاي دانشآموختگان آن، با نگاهي تکميلي، نظام آموزش و پرورش خود را براي آنان بنويسد و هم بايد آسيب‌‌شناسي و نيازسنجي خود را از جامعه بروز سازد تا ارائه همه خدمات تربيتي خود به جامعه را، بر اساس آن تنظيم نمايد.

حال بايد ديد و دانست که ما در اين دو ساحت پرتأثير، کجا ايستادهايم؟ و چه نگاهي به آينده داريم؟!               

حسن مولايي


خروج




چهارشنبه ٢٠ آذر ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام