*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > افق پارسایی > افق پارسایی2 


افق پارسایی2 شماره خبر: ٣٢٢٤٩١ ١١:٥١ - 1392/04/01   عالم رباني محمدحسين عاملی (ره)،‌ مشهور به شيخ بهايي  ارسال به دوست نسخه چاپي


عالم رباني محمدحسين عاملی (ره)،‌ مشهور به شيخ بهايي

حضور قلب در نماز و فهم معاني اذکار


سزاوار آن است که نمازگزار معاني اذکار و آن‌چه در نماز مي‌خواند و نيز معاني ادعيه و تعقيبات آن را ملاحظه نمايد؛ چه مي‌بايد که از روي دانستگي و فهميدگي به‌جا آورد،‌ تا ذکر گفتن و دعا خواندن و قرائت‌کردن او،‌ مجرد حرکت دادن زبان،‌ به غير ملاحظه معاني مقصوده آن،‌ نبوده باشد. چه اگر چنين باشد،‌ حال او مثل شخص عربي باشد که تلفظ به کلام فارسي ‌کرده و شعور به معاني آن چيزي که تلفظ مي‌کند نداشته باشد،‌ يا مثل حال ساهي و ...

سزاوار آن است که نمازگزار معاني اذکار و آنچه در نماز ميخواند و نيز معاني ادعيه و تعقيبات آن را ملاحظه نمايد؛ چه ميبايد که از روي دانستگي و فهميدگي بهجا آورد، تا ذکر گفتن و دعا خواندن و قرائتکردن او، مجرد حرکت دادن زبان، به غير ملاحظه معاني مقصوده آن، نبوده باشد.

چه اگر چنين باشد، حال او مثل شخص عربي باشد که تلفظ به کلام فارسي کرده و شعور به معاني آن چيزي که تلفظ ميکند نداشته باشد، يا مثل حال ساهي و غافل و مصروعي که تکلم نموده باشند به چيزي، بدون آنکه معني آن بهخاطر ايشان گذرد و ندانند که چه ميگويند.

پس بايد در حين قرائت اذکار، با حضور قلب باشي، يعني همگي دل و جان را متوجه درگاه الهي سازي، تا خداي تعالي نيز به جانب تو توجه نمايد و اقبال فرمايد، و همچنين بايد که معاني آيات قرآن و اذکار را در خاطر بگذراني و متوجه آن شوي.

بعد از فراغ از قرائت فاتحه، زماني اندک که گنجايش نفسزدني در آن باشد، درنگ نمايي و رعايت تدبر و ترتيل کني. و بايد که ايستادن تو در نماز به وقار و خضوع بوده باشد، و نظر را به موضع سجود افکنده داري و به چپ و راست ملتفت نشوي، و نظر به سوي آسمان نکني.

و بايد که در خاطر بگذراني که اين نمازي که ميگزارم نماز وداع است، يعني آخرين نمازهاست، که گويا بعد از آن نماز، ديگر نمازگزاردن ميسر نخواهد شد.

و کافي است در تنبيه نمازگزار، و ترغيب بر ملاحظه معاني آنچه در نماز ميگويد، قول خداي تعالي در قرآن مجيد، آنجا که ميفرمايد: يا أيها‌الذين آمنوا لا تقربوا‌الصلاة و أنتم سكارى‏ حتى تعلموا ما تقولون (اي آنان که ايمان آوردهايد و گرويدهايد به خدا و به پيغمبر خدا، نزديکي مکنيد به نماز در حالتي که مست باشيد، تا آنکه دانيد که چه ميگوييد؛ نساء/44)

و روايت کرده است رئيسالمحدثين از امام به حق ناطق، امام جعفر صادق(علیه السلام) که آن حضرت فرمودهاند: من صلى ركعتين يعلم ما يقول فيهما انصرف و ليس بينه و بين‌الله ذنب إلا غفر له.‏

هرکس که دو رکعت نماز بگزارد و داند که در آن دو رکعت چه ميگويد، هر آينه برخيزد و نبوده باشد ميانه او و ميانه حضرت عزت گناهي، مگر آن که آمرزيده شده باشد؛ ثواب‌الأعمال و عقاب‌الأعمال/‌ 44.

منبع: حضور قلب در نماز از ديدگاه عالمان رباني و عارفان الهي


خروج




پنج شنبه ٢١ آذر ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام