*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > افق پارسایی > افق پارسایی2 


اخبار افق, افق پارسایی2 شماره خبر: ٣٢٢٣٣٤ ١٢:٣٥ - 1392/03/30   ویژه نامه افق پارسایی ارسال به دوست نسخه چاپي


ویژه نامه افق پارسایی

سخن بزرگان


هيچ چاره‌اي و گريزي براي مؤمنين از آن (نماز شب) نيست، و تعجب از كسي‌كه مي‌خواهد به كمال دست يابد، در حالي‌كه براي نماز شب قيام نمي‌كند! و ما نشنيده‎ايم كه احدي بتواند به آن مقامات دست يابد مگر به وسيله‎ نماز شب. برشما باد به قرائت قرآن كريم در شب با صداي زيبا و غم‌انگيز، چون آن نوشيدني و شراب مؤمنان است.

حضرت آيةالله آقا مجتبي تهراني (ره):

شادشدن از مصيبتى كه براى ديگرى پيش آمده، از حالتهايى است كه عقل و شرع آن را نكوهيدهاند. عقل و فطرت بشر، به حكم طبيعت اجتماعى او، انس و مدارا با افراد را مىپسندد و الفت و انس، با همدردى سازگار است و صد البته كه همدردى با ديگران، با شادى و سرور از مصيبت ايشان سر ناسازگارى دارد؛ از اينرو فطرت پاك انسان، شادى و خوشحالى از بلا و غم ديگران را نمىپسندد، بلكه آن را سرزنش مىكند.

پيشوايان معصوم(علیهم السلام) اين رفتار را در عبارتهاى بسيارى نكوهيده و از آن نهى فرمودهاند.

پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) مىفرمايند: برادر خويش را شماتت نكن؛ (چراكه) خداوند به او رحم مىكند و تو را مبتلا مىسازد.

منبع: کتاب اخلاق الهي

 

 

آيةالله حقشناس (ره):

مبارزه با نفس، دشوارتر از مبارزه با شيطان است. در اين مبارزه همواره بايد خدا را در سحرگاهان صدا بزنيد و از او كمك بخواهيد.

هرچقدر ايمان مومن ترقي بکند يک غصهاي بر او مسلط ميشود که نکند حجابي بيايد و بين او و محبوبش جدايي افکند.

اگر در زندگيتان شكافهايي هست، دليل آن اين است كه از بندگى‌‌تان براى خداى متعال كم گذاشته‌‌ايد. آن شيطاني که مسئول نماز شب است

 از همه قويتر است در وسوسهکردن، اما نسبت به مخلصين اسلحهاش کارگر نيست. مواظب آن شيطان باشيد.

منبع: سايت دارالارشاد

 

 

عالم رباني آيةالله محمدجواد انصارى همداني (ره):

برنامه دين و انجام عبادات براى آدمشدن و رسيدن به مقام توحيد است نه براى بهدستآوردن اين امور (علم كيميا و طىالارض).  و اگر کسي صاحب طيالارض شد حتي اگر داراي موت اختياري هم شد، دليل قرب نيست، بلکه ميزان، در درک توحيد و در قرب الهي خلاصه ميشود.

بالاترين مقامي که براي انسان در قرآن ذکر شده، مقام لقاءالله است و خداوند شرط وصول بدين مقام را دو شرط ميداند:

 فمن کان يرجو لقاء ربه فليعمل عملا صالحا ولا يشرک بعبادة ربه احداً، (کهف/110)

منبع: در كوى بى‌نشان‌ها/43و44

 

 

 

آيةاللهالعظمي شاه‏آبادي(ره):

تا قواي جواني و نشاط آن باقي است، بهتر ميتوان قيام کرد در مقابل مفاسد اخلاقي، و خوب تر ميتوان وظايف انسانيه را انجام داد.

بر خواندن آيات پاياني سوره حشر ـ از آيه يا ايهاالذين آمنوا اتقوا‌الله... تا پايان سوره ـ مداومت داشته باشيد که خواندن و تدبر در معاني آنها در تعقيب نمازها و خصوصاً آخر شب که قلب فارغالبال است، خيلي در اصلاح نفس مؤثر است.

براي دنيايتان هم که شده، سحرها بيدار شويد؛ چون بيداري سحر، وسعت رزق، زيبايي چهره و خوشاخلاقي ميآورد.

منبع: تبيان‌نت، به نقل از آيةالله شيخ نصر‌الله شاه‌آبادي

 

 

 

حضرت آيةالله شيخ مجتبي قزويني (ره):

شکي نيست که هر مقام و کمالي را خواسته باشيم، بايد متوجه و متوسل به مقام ولايت ائمه(علیهم السلام) باشيم؛

 من ارادالله بدا بکم و من وحده قبل عنکم و من قصده توجه بکم.

بهخصوص در زمان غيبت، بايد متوسل به ذيل عنايات وليعصر عجلاللهتعاليفرجهالشريف باشيم و وجود مبارکش را ليلاً و نهاراً متذکر

و فراموش و غفلت نکنيم و بدانيم که از جانب ذات اقدس ربوبي - جلت آلاؤه - ولي امر و واسطه بين خالق و خلق، اوست و فيوضات به برکت وجود مبارکش به ما ميرسد و آنچه بخواهيم، بايد به برکت آنحضرت بخواهيم.        

منبع: متأله قرآني/117

 

 

 

حضرت آيةاللهالعظمي بهجت (ره)‌‌:

يکي از چارهجوييهاي شرعي براي استجابت دعا و برآوردهشدن حاجت، اين است که شخصي که حاجت يا گرفتاري دارد، دعا کند

 و از خدا بخواهد که تمام گرفتاريهاي مشابه گرفتاري او را از تمام مؤمنين و مؤمناتي که گرفتار هستند برطرف کند

و يا هر حاجتي نظير حاجت او دارند، برآورده شود؛ زيرا در اين صورت ملک براي خود انسان دعا ميکند و دعاي ملک مستجاب ميشود.

 اينگونه دعا کردن در حقيقت دعاي به خود بهطور معکوس است.

منبع: مرکز نشر و تنظيم آثار حضرت آيةالله‌العظمي بهجت(ره)

 

 

شهيد محراب، آيةالله دستغيب (ره):

 

براى تهذيب نفس و تحصيل اخلاق فاضله، از مسير علم و عمل دو راه اساسى است: تخليه و تحليه، كسىكه تصميم دارد از ملكات رذيله پاك شود و به اخلاق نيك آراسته گردد، نخست بايد از روى علم، صفات ناپسند و پسنديده را بشناسد، آنگاه از راههايى كه معلم بزرگ اخلاق، حضرت ختمىمرتبت(صلی الله علیه و آله) و اهلبيت عصمت و طهارت(علیهم السلام) معين فرمودهاند، صفات ناشايست را از خود بزدايد و ملكات فاضله را بهدست آورد. چون «مزكى» خداست، تأكيد مىشود كه بايد تحصيل اين كمالات را از خدا خواست و از او يارى جست. همانطورى كه در روايات وارده در اصول كافى، در باب مكارم اخلاق، امام صادق(علیه السلام) مىفرمايد: هركس اين صفات و فضايل را داراست، خداى را بر آن سپاس گويد و هركس ندارد، آن را از خدا بخواهد.

منبع: كتاب اخلاق اسلامى

 

 

آيةاللهالعظمي بهاءالديني (ره):

با تهذيب نفس علم به بار مينشيند و ثمر ميدهد. قدرت، مفيد ميشود و خدمت، ارزش مييابد. ارج و بهاي افراد به خودسازي، تهذيب نفس و توجه به خداست. هرچه تهذيب افزايش يابد، مشكلات و نابسامانيها آسان و قابل تحمل ميشوند و در پي آن، تأييد الهي مسايل را حل ميكند و اگر خداي نكرده اين وظيفه اصلي فراموش شد، تمامي زحمات هدر ميرود.

علم بدون تهذيب نفس، زهر است و كشنده جان و آبرو و شخصيت افراد. معارف دين و دعاها تنها با تزكيه درك ميشود.   

منبع: آيت بصيرت/73و74

 

 

شيخ شهابالدين سهروردي «شيخ اشراق (ره)»:

از جمله راههاي كمال نفس، عبادت با مداومت است؛ همراه خواندن قرآن و نماز شب، در آن لحظات كه مردم در خوابند؛ و روزه همچنين بايد در دل شب پارهاي چند از قرآن بخواند، آيههايي كه صفاي دل و هيجان روح را زياد ميكند. 

منبع: سيماي فرزانگان/158

 

 

عالم رباني ملاحسينقلي همداني (ره):

شروع به نماز كن با قلب پاك از حقد و حسد و غل و غش مسلمان... و بايست به نماز به (گونه) ايستادن بنده در حضور مولاي جليل، با گردن كج و قلب خاضع و خاشع و بعد از فريضه صبح هفتاد مرتبه استغفار و صد كلمه طيبه توحيد و دعاي صباح مشهور را بخوان و تسبيح سيده نساء (علیها السلام) را بعد از فريضه ترك مكن.

 منبع: حيات عارفانه فرزانگان/47

 

علامه طباطبايي (ره):

تنها طريقي که به هدف ميرساند همان طريقه معرفةالنفس است که نزديکترين راهها نيز هست و اين راه همان راه انقطاع و بريدن از غير خدا و توجه کامل به خداوند سبحان و مشغولگشتن به شناخت نفس است.

 کيفيت اين راه چنين است که با مراعات دستوراتي که در شرع براي دستيابي به انقطاع رسيده است، همچون توبه، انابه، محاسبه، مراقبه، حکمت، جوع، خلوت، بيداري، آغاز ميشود و سالک با عمل به دستورات و انجام عبادات، به مجاهدت با نفس ميپردازد و با انديشيدن و پند اندوختن، عبادات و اعمال را مدد رساند تا اينکه منجر به انقطاع کامل و غفلت از نفس و توجه تام به خداوند سبحان ميگردد.  

منبع: وب‌سايت دارالارشاد

 

 

 

علامه مجلسي (ره):

علماء به هر مقدار كه در علم و كمال، كاملتر باشند بايد به همان ميزان، نسبت به مردم مهربانتر باشند  و همين مهرباني و دلسوزي است كه آنها را به خدمتگزاري ميكشاند و عالم بايد بهوسيله تواضع و خدمت و مهرباني در دلهاي مردم راه پيدا كند و قلوب مردم را به طرف خود جلب كند تا بتواند آنها را هدايت كند وگرنه در هدايت مردم توفيقي بهدست نميآورد و اين را تجربه ثابت كرده است.

اسلام مجسم (علماي بزرگ اسلام )/1/482

 

 

حضرت آيةالله اشتهاردي (ره):

از رسولاکرم صلياللهعليهوآلهوسلم سئوال شد که چه مردماني از همه بدترند؟

حضرت پاسخ دادند: عالمان فاسد، اينها مردم را گروه، گروه جهنمي ميکنند و ضررشان براي جامعه از جاهلهاي فاسد بيشتر است.

زماني آقاي بروجردي در درسشان ميفرمودند: سند و مدرک مذهب اعتقاد مردم، ما روحانيون هستيم که اگر اين مدرک خراب شود، همه خراب ميشوند و شيطان هم، همه سعي و تلاشش اين است که همين حوزهها و طلبهها را گمراه کند.

 لذا خيلي مراقب باشيم که القاب حجةالاسلام، ثقةالاسلام، آيةالله و... ما را از عمل وا ندارد... .

 

 

حضرت آيةالله سيدعليآقا قاضي (ره)

هيچ چارهاي و گريزي براي مؤمنين از آن (نماز شب) نيست، و تعجب از كسيكه ميخواهد به كمال دست يابد، در حاليكه براي نماز شب قيام نميكند! و ما نشنيدهايم كه احدي بتواند به آن مقامات دست يابد مگر به وسيله نماز شب. برشما باد به قرائت قرآن كريم در شب با صداي زيبا و غمانگيز، چون آن نوشيدني و شراب مؤمنان است.

 منبع: اسوه عارفان/137 و 138


خروج




دوشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام